Dienstverlening De Lijn verstoord van vrijdag 30 juni t.e.m. maandag 3 juli

Directie en vakbonden uit elkaar zonder akkoord

De dienstverlening van De Lijn kan van vrijdag 30 juni tot en met maandag 3 juli verstoord zijn op het hele net. De vakbonden en directie hebben donderdagochtend vergaderd, maar de standpunten over de cao 2017-2018 zijn niet dichter bij elkaar gekomen. De communicatielijnen tussen beide partijen blijven wel open. Op  www.delijn.be vinden reizigers vanaf vrijdagochtend updates over de gevolgen voor de dienstverlening.

Omvang hinder niet te voorspellen

Er zullen van vrijdag tot en met maandag wel bussen en trams rijden, alleen is niet te voorspellen waar en hoeveel. De vakbonden roepen ook de chauffeurs van de privé-exploitanten op om niet uit te rijden. Omdat de wet personeelsleden niet verplicht om vooraf door te geven of ze zullen staken, kan De Lijn pas elke dag ’s ochtends in kaart brengen hoe groot en waar er hinder is.

Op vrijdag en maandag vinden reizigers vanaf 6.30 uur updates op www.delijn.be. In het weekend is dat wat later: vanaf zaterdag is de zomerdienst van kracht, het aanbod is dan beperkter. Op de site zal ook een attest staan voor de school of werkgever. De vakbondsactie loopt tot en met maandagavond. Dinsdag 4 juli rijden bus en tram in heel Vlaanderen weer normaal.

Kusttram: aantal Lijnwinkels gesloten

Heel wat Lijnwinkels langs de Kusttram moeten tijdens de vakbondsactie sluiten. De jobstudenten die deze verkooppunten open houden, mogen wettelijk gezien niet werken op stakingsdagen. Bijgevolg worden van vrijdag tot en met maandag mogelijk geen vervoerbewijzen en combinatietickets verkocht  aan een aantal Kusttramhaltes. Reizigers gebruiken best een sms-ticket, m-ticket of een Lijnkaart uit een ander verkooppunt gebruiken.

Tom Van de Vreken Woordvoerder VVM De Lijn / De Lijn Antwerpen, De Lijn