Directie De Lijn betreurt leugens in pamflet vakbonden en voorzetting vakbondsactie

Na het constructieve overleg tussen de directie van De Lijn en de vakbonden in het kader van de vakbondsactie in de Vlaamse Rand en regio Leuven volgde een pamflet van de vakbonden, met helaas leugenachtige inhoud in verwerkt. Deze namiddag werd ook wel degelijk een voorakkoord bereikt met de vertegenwoordigers van de vakbonden. In het pamflet geven de vakbonden verder nog aan dat ze de vakbondsactie morgen willen verderzetten.

Roger Kesteloot, directeur-generaal De Lijn:

“De inhoud van dit pamflet is gewoon leugenachtig en wijst op een absoluut destructieve houding van de vakbonden, in de allereerste plaats van acod. Op deze manier zijn ze de beste objectieve bondgenoten van wie het openbaar vervoer wil privatiseren.”

De directie betreurt ook ten zeerste dat de vakbonden in het pamflet aangeven dat de vakbondsactie morgen wordt verdergezet waardoor ze de reizigers opnieuw in de kou laten staan.

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1 000 lijnen en 36 000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar circa 11 miljoen ritten. De eigen vloot telt 2250 bussen en 400 trams. De privéfirma's die rijden in opdracht van De Lijn hebben zelf ook bussen. Zij nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met ruim 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken nog eens meer dan 2000 mensen.