Eerste Albatrostram komt woensdagnacht aan in Antwerpen

Uitzonderlijk transport van 60 meter

De eerste van 38 nieuwe Albatrostrams komt in de nacht van woensdag op donderdag rond 0.30 u aan in Antwerpen. Het gaat om een extralange lagevloertram die plaats biedt aan meer dan 300 reizigers. Met de nieuwe voertuigen wil De Lijn het aantal reizigersplaatsen optrekken en oude PCC-trams vervangen door moderne trams. De Albatrostrams beginnen te rijden na de zomer.

Groot uitzonderlijk transport
Met een lengte van 60 meter en een totaalgewicht van 80 à 90 ton is dit een  uitzonderlijk transport in Antwerpen. De eerste Albatrostram wordt in Antwerpen verwacht in de nacht woensdag 20 op donderdag 21 mei.

De eerste Albatros komt van de Bombardier-vestiging in Brugge en rijdt via de Liefkenshoektunnel en De Tijsmanstunnel naar de stelplaats Punt aan de Lijn aan de Noorderlaan in Antwerpen. De tram is volledig geassembleerd en rijdt via een helling met rails van de vrachtwagen. De aankomst aan de stelplaats op de Noorderlaan is verwacht rond 0.30 uur à 1.00 uur. De tram zal gelost worden nadat de laatste trams zijn binnengereden, rond 1.45 uur.

Maidenrit na de zomer
Na de grote vakantie zullen de reizigers in Antwerpen de nieuwe tram kunnen nemen. Voor het zover is, krijgen de trambestuurders en controleurs een grondige opleiding. Daarnaast wordt de tram grondig getest. Twee rij-instructeurs van De Lijn zullen de komende maanden alle trambestuurders vertrouwd maken met het nieuwe voertuig.

52 % meer reizigers dan Hermelijntram
De lange Albatrostrams meten 43 meter. Omdat ze 11,5 meter langer zijn dan de huidige trams, kunnen ze 317 reizigers vervoeren. Dat is de helft meer dan de huidige Hermelijntrams.

Door hun lage vloer zijn de trams overal vlot toegankelijk en kunnen reizigers zich gemakkelijk verplaatsen. Nieuw is het gebruik van klapzetels: daardoor is er veel ruimte voor o.a. kinderwagens en bagage. Vlakbij de trambestuurder zijn er ook twee rolstoelplaatsen. De korte gangen en grote ramen zorgen voor een gevoel van ruimte. Een andere nieuwigheid is dat deze trams de eerste zijn met airconditioning. Op termijn wordt reizigersinformatie beschikbaar gemaakt via schermen.

Tot 35 % zuiniger
Omdat de trams groter zijn,  kan De Lijn met evenveel personeel meer mensen vervoeren. Daarnaast verbruiken ze de trams 22 tot 35 procent minder stroom dan de oude PCC’s. Tot slot vragen ze minder onderhoud dan de PCC’s. De trams zijn ook milieuvriendelijk, want ze rijden op 100 procent groene stroom.

Oudste trams met pensioen
Door de inzet van de Albatrostrams kunnen Hermelijntrams verschuiven naar andere tramlijnen en kan een deel van de oude PCC-trams uit dienst worden genomen.

Grootste aankoop trams ooit
Het gaat om de grootste aankoop van trams ooit bij De Lijn: het contract voor 48 trams heeft een waarde van 128,6 miljoen euro. Het gaat om 20 extra lange trams en 28 gewone trams. De voertuigen werden gebouwd door Bombardier, dat ook een vestiging heeft in Brugge. Antwerpenaar Axel Enthoven ontwierp de tram. Hij tekende ook al voor het design van de Hermelijntram en voertuigen voor de Brusselse vervoermaatschappij MIVB.

Eva De Wolf Woordvoerster De Lijn Antwerpen, De Lijn