Extreme hitte: Opnieuw aangepast aanbod in Antwerpen

Deze week wordt vanaf donderdag 11/08 opnieuw extreme hitte voorspeld. Daardoor past De Lijn haar aanbod in Antwerpen terug aan. Afhankelijk van de weersevolutie kan deze maatregel worden geëvalueerd en mogelijk herzien. De Lijn houdt haar reizigers op de hoogte.

Tramnet

De Lijn zet maximaal trams in met airconditioning (Albatros) en luchtkoeling (Hermelijn). In de oudste trams, de PCC-trams, kan de temperatuur zeer hoog oplopen. Daarom zet De Lijn van 13 tot 19 uur uit voorzorg de meeste PCC-trams aan de kant. Voor de trambestuurders en voor de reizigers is een dergelijke oplopende temperatuur niet te verantwoorden.

• Op onderstaande lijn worden PCC trams ingezet en zullen de maatregelen van kracht zijn:

11          Berchem station – Melkmarkt zal niet bediend worden.

Alternatieven voor de reizigers: bus 20-21-32 van Berchem Station tot Centraal Station, in premetrostation Diamant overstappen op lijn 15 naar Meir of Groenplaats

• Op onderstaande lijnen worden de PCC-trams binnengehaald, de andere types trams blijven rijden. De PCC’s worden maximaal vervangen door trams met luchtkoeling. De Lijn kan niet alle PCC’s op deze lijnen vervangen door nieuwere trams. Op onderstaande lijnen zullen dus een aantal ritten wegvallen:

4             Hoboken – Groenplaats - Silsburg

7             Mortsel – Eilandje

Alternatief: tram 15 bedient hetzelfde traject van Mortsel Gemeenteplein tot Harmonie. Ook de omgeving van de Groenplaats is bereikbaar met tram 15.

24          Havenhuis - Silsburg

Busnet

De extreme temperaturen kunnen ook bussen doen uitvallen. De technische diensten van De Lijn hebben de goede werking van de airco nagekeken.

Door twee factoren is het niet mogelijk om even hard te koelen als in een woning of auto:

1. Aan elke halte verdwijnt heel wat gekoelde lucht bij het opengaan van de deuren.
  2. Door de grote glaspartijen kan er veel warmte instralen.

De Lijn raadt haar reizigers aan om voor hun vertrek via de realtime-info te checken of hun rit rijdt of niet.

De technische diensten staan in heel Vlaanderen paraat om in te grijpen wanneer er zich door de extreme hitte problemen zouden voordoen.

De Lijn roept haar reizigers ook op om zorg te dragen voor zichzelf en anderen door o.a. zeker voldoende te drinken.