Feesten op oudjaar en nieuwjaar? Dat doe je met De Lijn!

Na twee jaar zonder feestjes en bijhorend feestvervoer zijn meer dan 300 medewerkers van De Lijn opnieuw van de partij om feestvierders veilig van en naar hun bestemming te brengen. Dankzij de financiële steun van heel wat overheden is er een feestelijk aanbod op 132 lijnen. In zo’n 68 Vlaamse steden en gemeenten is het openbaar vervoer met De Lijn tijdens oud en nieuw volledig kosteloos. In alle andere steden en gemeenten kan je voor maar 4 euro op oudejaarsnacht en nieuwjaar onbeperkt gebruik maken van het openbaar vervoer. Met een oudejaarsnachtticket reis je zo van 31 december 18 uur tot 1 januari (tot 23.59 uur). De normale vervoerbewijzen van De Lijn (ticket, rittenkaart, abonnement, etc.) zijn ook geldig op de feestlijnen.

Want wat je dit jaar ook doet, je raakt goed thuis met De Lijn.

Veilig alternatief

Dit jaar zorgt De Lijn opnieuw voor een verkeersveilig oudjaar in heel Vlaanderen. Chauffeurs, dispatchers, controleurs en technici van De Lijn staan paraat om vlot en veilig vervoer aan te bieden op oudejaarsnacht en nieuwjaar. Sommige lijnen volgen hun vaste traject, andere feestbussen bedienen een gelegenheidstraject. Het volledige overzicht van het aanbod vind je vanaf 1 december op www.delijn.be/oudjaar.

Ook Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is tevreden met het aanbod van De Lijn:

'Tijdens de nacht van oud op nieuw is er nood aan een aangepast openbaar vervoer dat feestvierders vlot en vooral veilig naar huis brengt. De Lijn heeft een aanbod uitgewerkt dat zo goed mogelijk inspeelt op de behoefte van de reizigers. We zijn dankbaar dat veel medewerkers van De Lijn zich zullen inzetten voor vele feestvierders in Vlaanderen. Ook hopen we dat de vele reizigers aan de chauffeurs hun appreciatie tonen, zo rijden we met z’n allen met een positief gevoel het nieuwe jaar in.'

Kosteloos openbaar vervoer in 68 steden en gemeenten

Ook dit jaar komen heel wat provincies, steden en gemeenten tussen in de kosten om een kosteloos of goedkoper ticket aan te bieden tijdens oudejaarsnacht.

Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn:

‘De Lijn heeft heel wat medewerkers die jaarlijks met plezier hun oudejaarsavond besteden aan het veilig vervoeren van de vele feestvierders. We zijn dan ook blij dat, na een coronapauze van 2 jaar, we dit feestelijk aanbod opnieuw kunnen opnemen. Bovendien hebben we ook dit jaar weer met heel wat lokale besturen en provincies een samenwerking kunnen afsluiten om de oudejaarsnachtritten kosteloos of goedkoper te kunnen aanbieden aan de klanten.’

Wie toch een ticket moet kopen, kan gebruik maken van het voordelige ‘oudejaarsticket22’. Daarmee rijd je onbeperkt voor 4 euro. Dit ticket is geldig op al onze lijnen van 31 december 2022 18 uur tot 1 januari (23.59 uur). Het ticket is te koop via de website, de app, in de Lijnwinkels en in alle verkoopautomaten. Ook via sms kan je het ticket ontvangen: sms op 31 december of 1 januari ‘EVENT’ naar 4884 (+ 0,15 euro operatorkost) en je hebt meteen je ticket op zak.

Aanbod per provincie

Een overzicht van het volledige aanbod is vanaf vandaag te vinden op www.delijn.be/oudjaar.

• Antwerpen

In Antwerpen kan je rekenen op 28 feestlijnen. Dankzij de financiële tussenkomst van 39 steden en gemeenten is het feestvervoer kosteloos in de deelnemende steden en gemeenten en kan je een vervoerbewijs via sms aanvragen: op de website van De Lijn vind je hoe dat moet. Wie niet in een van de deelnemende steden en gemeenten woont, moet uiteraard ook een geldig vervoerbewijs hebben.

• Limburg

In Limburg kan je rekenen op 19 feestlijnen. Dankzij de financiële tussenkomst van 28 steden en gemeentes is het feestvervoer kosteloos in de deelnemende steden en gemeenten en kan je een vervoerbewijs via sms aanvragen: op de website van De Lijn vind je hoe dat moet. Wie niet in een van de deelnemende steden en gemeenten woont, moet uiteraard ook een geldig vervoerbewijs hebben.

• Oost-Vlaanderen

In Oost-Vlaanderen reis je de hele nacht met 35 feestlijnen. Vanuit Gent vertrekken er 17 feestbussen, in het Waasland zijn er 10 feestlijnen en in de Dender zijn er 8 feestlijnen.

• Vlaams-Brabant

In Vlaams-Brabant kan je gebruik maken van 28 feestlijnen. In de regio Leuven – Hageland gaat het om 18 feestbussen en in de Vlaamse Rand – Pajottenland zijn er 10 feestbussen.

• West-Vlaanderen

In West-Vlaanderen kan je rekenen op 21 feestlijnen in Brugge, Oostende, hun randgemeenten en aan de kust. Tijdens oudejaarsnacht rijdt de Kusttram om het uur, en dit de hele nacht door.

In Brugge geniet je van kosteloos openbaar vervoer. In alle andere West-Vlaamse steden en gemeenten heb je een geldig vervoerbewijs nodig.