118000 feestvierders nemen feestbussen en -trams tijdens oudejaarsnacht

De 150 feestlijnen van De Lijn hebben de voorbije nacht in heel Vlaanderen 118000 feestvierders vervoerd. Deze cijfers gaan alleen over de feestlijnen, daarnaast was er ook nog regulier aanbod. Om een verkeersveilig alternatief te bieden, kon de vervoermaatschappij de voorbije nacht rekenen op 400 vrijwillige medewerkers. Heel wat overheden en partners zorgden voor gratis feestbussen.

Antwerpen

In Antwerpen namen 68000 feestvierders de 68 feestbussen of -trams op 30 feesttrajecten. Het centrum van Antwerpen was zoals elk jaar de topbestemming. Dankzij de financiële steun van 42 gemeenten en districten konden hun inwoners gratis of goedkoper reizen.

Limburg

De 30 Limburgse feestbussen op 26 trajecten hebben van oud op nieuw 4600 feestvierders vervoerd. Dat is ruim een kwart meer dan de  3600 van vorig jaar. De toplijn was feestbus 408 (Genk – Opglabbeek – Gruitrode – Bree – Neerpelt – Overpelt) met 1250 feestvierders. Daarnaast konden vooral de feestbussen in het noorden en noordoosten van de provincie veel mensen bekoren. De feestbussen waren mogelijk dankzij de steun van de provincie en 26 gemeenten.

Oost-Vlaanderen

In Oost-Vlaanderen vervoerde De Lijn 15400 reizigers van en naar hun bestemming, tegenover 14700 vorig jaar. Dat is een toename met 5 procent. Het Gentse nachtnet vervoerde daar bovenop 700 feestvierders. Gent nam met 9950 feestvierders het merendeel voor zijn rekening. Feestlijn 14 (een pendel van de Korenmarkt naar Gent Sint-Pieters) was het populairst met net geen 2000 reizigers. In regio Sint-Niklaas namen goed 2600 mensen de feestbussen, in regio Aalst 2850. De trajecten Aalst-Dendermonde (met halte aan de oktoberhallen in Wieze) en Sint-Niklaas – Antwerpen Linkeroever trokken beide bijna 1000 reizigers aan. Dankzij de steun van de provincie Oost-Vlaanderen waren de 35 feestbuslijnen in de provincie gratis. 52 chauffeurs zorgden voor een  verkeersveilig alternatief op 43 trajecten doorheen de hele provincie.

Vlaams-Brabant

In Vlaams-Brabant kozen 15600 feestneuzen voor de 30 feestbussen. In 2016  waren dat er 17700. De lijnen naar Leuven en Brussel namen de meeste reizigers voor hun rekening. Lijnen 245 (Brussel – Wemmel – Merchtem – Opwijk) en 288 (Mechelen – Kapelle-op-den-Bos) waren gratis. Het aanbod is mogelijk dankzij de steun van heel wat steden, gemeenten, de Intergemeentelijke preventiedienst Pajottenland en AB InBev.

West-Vlaanderen

In West-Vlaanderen vervoerde De Lijn de voorbije nacht 14500 feestvierders. In de kustregio waren er meer dan 8000 reizigers, het merendeel nam de Kusttram. In Brugge stapten regio ruim 6000 mensen op de gratis feestbussen. Dankzij de stad Brugge waren de feestbussen van en naar de stad gratis.

400 BOB’s voor veilig vervoer

Voor het 30e jaar op rij zette De Lijn tijdens oudejaarsnacht extra mensen en middelen in: 400 mensen en ruim 200 voertuigen zorgden op 150 trajecten voor het speciale oudejaarsnachtaanbod. Het gaat vooral om chauffeurs, maar ook heel wat dispatchers, controleurs en technici zetten zich in om een verkeersveilig alternatief te bieden.

Tom Van de Vreken Woordvoerder VVM De Lijn / Antwerpen, De Lijn