Geen cash meer nodig op bus en tram

Meest gebruikte vervoerbewijzen te koop via app De Lijn

Donderdag 12 juli 2018 — Reizigers van De Lijn hebben geen cash geld meer nodig voor hun rit met de bus of tram. Voortaan kunnen ze via de app van de vervoermaatschappij de meest gebruikte losse vervoerbewijzen kopen. Deze digitale vervoerbewijzen zijn goedkoper dan hun papieren tegenhangers. Dankzij de digitalisering spaart De Lijn op termijn de kosten en het papier uit voor 12 miljoen vervoerbewijzen.

Alle vervoerbewijzen in 1 app

Via de vernieuwde app van De Lijn zijn alle digitale vervoerbewijzen voortaan te vinden onder één dak:

• het m-ticket: een digitaal kaartje voor een enkele rit
  • de m-card10: een tienrittenkaart
  • en de m-daypass: een dagpas voor een onbeperkt aantal ritten op één dag

Nieuw in de app zijn het m-ticket en de m-daypass. Het m-ticket was tot voor kort alleen te koop via de apps van externe partijen. De m-daypass is een nieuw vervoerbewijs, het is een digitale dagpas voor een onbeperkt aantal ritten op een dag. De dagpas is ook per sms aan te vragen. De m-card10 was al langer te koop in de app van de vervoermaatschappij.

“Concreet staaltje klantvriendelijkheid”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts:

“We zetten volop in op betere dienstverlening voor de reizigers. We willen de bestaande klanten beter bedienen én het is meer dan ooit de ambitie om meer Vlamingen te verleiden om over te stappen op het openbaar vervoer. Met dit soort innovaties maken we die ambitie hard. De digitale vervoerbewijzen zijn een hedendaags staaltje klantvriendelijkheid. Je zal sneller en gemakkelijker kunnen gebruikmaken van bus of tram.”

“Goed voor de stiptheid en het milieu”

Directeur-generaal Roger Kesteloot:

“We zijn trots om als eerste Belgisch openbaarvervoerbedrijf de meest gebruikte vervoerbewijzen aan te bieden via de smartphone. Door ze goedkoper te maken dan de papieren versie, willen we de verkoop te stimuleren. Als de chauffeur minder moet verkopen, betekent dit minder oponthoud. En dat is goed voor de stiptheid. Daarnaast wint ook het milieu erbij. Er is geen papier meer nodig voor de productie van 12 miljoen vervoerbewijzen, geen uitstoot tijdens de aanmaak en de verplaatsingen voor de levering.”

Digitaal tot 40 % goedkoper

Alle digitale vervoerbewijzen zijn goedkoper dan hun papieren tegenhanger bij de chauffeur. Bij de vervoerbewijzen per sms rekent de mobiele operator 0,15 euro aan voor de aanvraag-sms.

Tarieven digitale vervoerbewijzen De Lijn

Via de app Per sms Papieren vervoerbewijs
Enkele rit € 1,80 (m-ticket) € 2 + 0,15 (sms-ticket) € 3
Tienrittenkaart (ritprijs)

(m-card10)

€ 1,60 (VVK)

(Lijnkaart)

Dagpas

(m-daypass)

€ 6 + 0,15

(sms-dagpas)

€ 6 (VVK)

€ 8 (chauffeur)

Digitale dagpas via app en sms

Er zijn 2 manieren om een digitale dagpas aan te vragen: via de app van De Lijn of per sms. Per sms kan dit door DLD te sturen naar het verkorte nummer 4884. Een digitale dagpas kost 6 euro. Bij aanvraag per sms komen daar 0,15 euro kosten bij voor de telecomoperator.

De meest courante vervoerbewijzen zijn te koop via de app van De Lijn.
Infografiek over de digitale vervoerbewijzen van De Lijn
De tarieven van de digitale en papieren vervoerbewijzen