Gent – werken aan Dampoort

De werken aan Gent Dampoort door het Agentschap Wegen en Verkeer naderen hun einde. Tijdens de paasvakantie werkt de aannemer op het Oktrooiplein (R40), ter hoogte van de Zwaaikom. Doorgaand gemotoriseerd verkeer is dan niet mogelijk van dinsdag 2 april tot en met maandag 15 april 2024. Lijnen 10, 11, 12a, 12b, 33, 34, 70, 71, 76, 77, 78, 348 en 349 volgen tijdens deze fase een omleiding met een aangepaste dienstregeling.

Lijn 10 Mariakerke – Korenmarkt – Dampoort – Snellaertplein

Deze lijn rijdt enkel het traject tussen Mariakerke en Gent Sint-Jacobs.

Lijn 11 Gentbrugge Braemkasteel – Dampoort – Korenmarkt – Blaarmeersen

Deze lijn volgt een omleiding tussen Gent Sint-Jacobs en Gentbrugge Braemkasteel via Zuid, P+R Ledeberg, Brusselsesteenweg en Land van Rodelaan.

Reizen van Gentbrugge naar Dampoort kan met lijn 12a/b.

Story image

Lijn 12a Sint-Martens-Leerne – Korenmarkt – P+R Oostakker – Sint-Amandsberg Achtendries
​Lijn 12b Drongen – Korenmarkt – P+R Oostakker – Oostakker Dorp

Deze lijnen worden opgesplitst:

• Lijn 12a/b Sint-Martens-Leerne/Drongen – Gent Sint-Jacobs
  • Lijn 12a/b Sint-Amandsberg Achtendries/Oostakker Dorp – Gentbrugge Braemkasteel

Reizen van en naar Dampoort, kan via Gent Zuid en de lijnen 70, 71, 76, 77 en 78. Tussen Gent Zuid en Korenmarkt reis je het vlotst met buslijn 11 of tramlijn T2.

Lijn 33 Destelbergen – Dampoort – Zuid – Flora – Melle

Tussen de haltes Sint-Amandsberg Baeyensstraat en Gent Eendrachtstraat volgt de bus een omleiding via de Gentbruggestraat, Waterkluiskaai, Jan Delvinlaan, R40 en Kasteellaan

Reizigers richting Dampoort kunnen aan halte Sint-Amandsberg Baeyensstraat overstappen op lijnen 12a/b, 70, 71, 76, 77 en 78.

Story image

Lijn 34 (Sint-Martens-Leerne/De Pinte -) Gent – Destelbergen – Laarne – Wetteren

Tussen de haltes Sint-Amandsberg Baeyensstraat en Gent Vlaamsekaai volgt de bus een omleiding via de Gentbruggestraat, Waterkluiskaai, Jan Delvinlaan naar de R40.

Lijn 70 Oostakker – Gent – Zwijnaarde Technologiepark
​Lijn 71 Deinze – Nazareth – Zwijnaarde Klosse – Gent – Oostakker
​Lijn 76 Wachtebeke – Lochristi – Gent – De Pinte
​Lijn 77 Deinze – Beervelde
​Lijn 78 Lokeren – Lochristi – Gent – Sint-Martens-Latem – Deinze

Deze lijnen worden gesplitst aan Gent Zuid:

• Lijn 70 Zwijnaarde Technologiepark – Gent Zuid
    ​Lijn 70 Gent Zuid – Oostakker Dorp
  • Lijn 71 Deinze Kerkhof – Gent Zuid
    ​Lijn 71 Gent Zuid – Oostakker Dorp
  • Lijn 76 De Pinte – Gent Sint-Pietersstation
    ​Lijn 76 Gent Sint-Pietersstation – Wachtebeke
  • Lijn 77 Deinze – Gent Sint-Pietersstation
    ​Lijn 77 Gent Sint-Pietersstation – Beervelde
  • Lijn 78 Deinze – Sint-Martens-Latem – Gent Sint-Pietersstation
    ​Lijn 78 Gent Sint-Pietersstation – Lochristi - Lokeren

Tussen Gent Zuid en Dampoort wordt een omleiding gevolgd via de Tweebruggenstraat, Kasteellaan, Jan Delvinlaan, Gentbruggestraat, Dendermondsesteenweg.

Communicatie

Stippel je route uit via de routeplanner op onze website of via de app (mogelijk vanaf 22 maart).

De aangepaste dienstregeling voor de betrokken lijnen is enkel digitaal te raadplegen.

Bekijk hier het overzichtsplan van de perronindeling aan station Gent Dampoort:

Story image

Een overzichtsplan van de omleidingen en meer informatie vind je op de website: https://www.delijn.be/nl/content/werken-dampoort/

Meer informatie over de werken aan de Dampoort vind je op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer: https://wegenenverkeer.be/werken/nieuw-kruispunt-op-dampoort-en-heraanleg-antwerpenplein.