Groen licht voor verbeteringen aan busstation Brussel Noord

Overzichtelijker voor reizigers dankzij 2 perrons voor aankomen en vertrekken

• Aannemer start na de grote vakantie
  • Reizigers stappen in- en uit aan 2 perrons i.p.v. aan 8 perrons
  • Werken hebben geen gevolgen voor bediening Brussel Noord

De Lijn start na de grote vakantie met aanpassingen van het busstation aan Brussel Noord. Het grote verschil is dat de reizigers voortaan in- en uitstappen aan twee perrons aan het Noordplein in plaats van aan acht perrons verspreid onder en naast het CCN-gebouw. De werken duren ongeveer drie maanden en hebben geen gevolgen voor de lijnen naar het Noordstation. Op termijn wil De Lijn samen met de Brusselse vervoermaatschappij MIVB een volledig nieuw tram- en busstation bouwen.

Aannemer start na de zomer

Na de werken zullen alle reizigers in- en uitstappen aan twee perrons op het Noordplein aan de zijkant van het station (kant Rogier). Deze plek ligt vlakbij de ingang naar het treinstation en de loketten van De Lijn eronder. Via een nieuwe toegang is er al een kortere verbinding tussen de centrale hal van het treinstation en het busstation. Op dit moment stappen de reizigers in- en uit aan 8 verschillende perrons over het hele busstation dat ook 250 meter lang is.

Omdat het gaat over wijzigingen aan het bestaande busstation, heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest De Lijn vrijgesteld van een bouwvergunning. De aannemer gaat na de vakantie aan de slag. De werken duren ongeveer drie maanden en hebben geen gevolgen voor de lijnen naar het Noordstation.

4 voordelen voor reizigers

De nieuwe indeling biedt de reizigers vier voordelen.

1. Eerst en vooral is ze overzichtelijker dan de huidige situatie. Reizigers hoeven niet meer te zoeken naar het juiste perron.
  2. Ter hoogte van de instaphalte komen 4 schuilhuisjes om de reizigers te beschutten. De perrons worden ook verlaagd, wat het in- en uitstappen vergemakkelijkt.
  3. Door alle lijnen te laten vertrekken aan één halte verhoogt de sociale veiligheid: alle reizigers wachten immers samen op dezelfde plaats.
  4. Tot slot kunnen de reizigers ook maximaal gebruikmaken van de hoge frequenties in Brussel: de 30 buslijnen rijden daar geconcentreerd op enkele grote assen. Aan de zijkant van het station vertellen digitale schermen met realtime reisinformatie de reizigers wanneer hun bus vertrekt.
Nieuwe busstation Brussel Noord: 2 instap- en uitstaphaltes aan de zijkant (links) van het station.

Huidige situatie busstation Brussel Noord: 8 busperrons over meer dan de volledige breedte van het station.