1 september: helft 12-jarige De Lijn-gebruikers neemt dan voor het eerst bus of tram

De Lijn lanceert tips en online test voor nieuwe bus- en tramreizigers

49 procent van de 12-jarigen die op 1 september de bus of tram neemt naar school, doet dit dan voor het eerst. Daarom geeft De Lijn elke 12-jarige die vanaf 19 augustus in een Lijnwinkel een abonnement koopt, een handig kaartje met enkele nuttige tips en een checklist om de eerste rit voor te bereiden. Op de website van De Lijn staan ook tips voor de ouders en een korte test voor de jongeren.

Op 1 september stappen 68 000 jongeren voor het eerst de middelbare school binnen.

Directeur-generaal Roger Kesteloot:

'Voor veel jongeren wordt die dag ook de eerste kennismaking met het openbaar vervoer. Bijna de helft van de 12-jarigen die op 1 september de bus of tram naar school neemt, doet dit voor de eerste keer. Daarom geven we de ouders en de jongeren graag handige tips.'

10 tips voor een geslaagde eerste bus- of tramrit

Een eerste deel van de tips gaat over de voorbereiding van de eerste rit, opgesplitst in adviezen voor ouders en voor jongeren. Ouders krijgen bijvoorbeeld het advies om samen met hun kind naar de halte te gaan en een testrit te maken. Het tweede deel van de tips helpt jongeren bij de rit zelf. Ze leren hoe je moet aangeven dat je wil afstappen en benadrukken dat je goed moet uitkijken voor andere weggebruikers bij het uitstappen.

Checklist en quiz

Vanaf 19 augustus krijgen alle 12-jarigen die een abonnement kopen in een Lijnwinkel een kaartje met de tips en een checklist. Die checklist helpt stap voor stap bij de voorbereiding van de eerste busrit. De tips zijn ook te raadplegen op de website van De Lijn en op Buzzynet.be, de jongerensite van De Lijn.

Wie wil testen hoe goed hij of zij voorbereid is om de bus of tram te nemen, kan deelnemen aan een quiz op de website van De Lijn (http://bit.ly/1kOu3YZ). Zowel de praktische zaken als de huisregels van De Lijn komen aan bod in de test.

De 5 tips voor ouders

1. Zoek op www.delijn.be (reisinformatie) alle informatie op over de bussen die je kind kan nemen. Je kunt een traject opzoeken via de routeplanner, dienstregelingen voor een bepaalde lijn bekijken of de doorkomsten aan een specifieke halte raadplegen. Zijn er wegenwerken in de buurt? Bekijk dan zeker ook de omleidingen, want soms plant De Lijn tijdelijke haltes in.
  2. Een busstation is soms een mierennest: ga daarom in de vakantie mee met je kind en maak het wegwijs. Waar moet het op-, af- en overstappen? Hoe lees je een dienstregeling? Je kunt ook een testrit maken met de bus of tram naar school (en terug). Heeft zoon- of dochterlief toch nog pleinvrees? Ga gerust mee en maak samen een testrit.
  3. Geen tijd om een testrit te maken? Via Google Streetview in Google Maps (maps.google.com)  kun je ook de omgeving van de haltes bekijken. Zoek eventueel enkele herkenningspunten op tussen de voorlaatste halte en de halte waar je kind uiteindelijk moet afstappen. Dat maakt het gemakkelijker om te weten wanneer je zoon of dochter moet bellen om af te stappen. Sommige foto’s kunnen wel verouderd zijn.
  4. Leg uit wat je kind kan doen als het de bus of tram heeft gemist. Wie kan hij of zij bellen? Wanneer is de volgende bus of tram er? Is er een andere opstapplaats in de buurt?
  5. Licht de belangrijkste gebruiksregels toe: sta op tijd aan de halte (liefst 5 minuten op voorhand). Steek je hand op als je wil meerijden. Toon spontaan jouw abonnement of vraag een sms-ticket aan voor je opstapt. En tot slot: let bij het uitstappen goed op voor andere weggebruikers.

Op www.buzzynet.be kunnen jongeren zelf tips en weetjes lezen over reizen met de bus of tram. Ze vinden er ook een checklist voor de eerste schooldag en een leuke quiz.