Hinder voor bus- en tramverkeer beperkt tot Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen (update 6.30 uur)

gedetailleerde info via verstoring.delijn.be

Deze morgen verloopt het bus- en tramverkeer opnieuw normaal in de provincies West-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg. Er is evenwel nog steeds hinder in de provincies Vlaams-Brabant en in beperkte mate ook in Oost-Vlaanderen. Voor gedetailleerde informatie kunnen reizigers terecht op de verstoringspagina van De Lijn via verstoring.delijn.be. Deze voormiddag staat er een nieuw overleg tussen de directie en de vakbonden op de agenda. De directie blijft inzetten op verdere dialoog, zowel met het oog op een oplossing voor het personeel als om de dienstverlening aan de klanten zo snel mogelijk te herstellen.

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1 000 lijnen en 36 000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar circa 11 miljoen ritten. De eigen vloot telt 2250 bussen en 400 trams. De privéfirma's die rijden in opdracht van De Lijn hebben zelf ook bussen. Zij nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met ruim 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken nog eens meer dan 2000 mensen.