Kostendekking De Lijn stijgt 5e jaar op rij en piekt boven 20 %

Aandeel betalende reizigers toegenomen tot 98 %

De Lijn wordt stap voor stap een financieel gezonder en sterker bedrijf. Het boekjaar 2016 werd in evenwicht afgesloten, de inkomsten stegen met 10 procent tot 186 miljoen, het aandeel betalende reizigers nam toe tot 98 procent. De kostendekkingsgraad van het bedrijf steeg voor het 5e jaar op rij en kwam voor het eerst sinds begin deze eeuw boven de 20 procent. De Lijn nam vorig jaar ook 94 nieuwe bussen en 25 moderne trams in gebruik. Dit jaar worden er nog eens 135 bussen en 30 trams geleverd.

16,7 miljoen extra inkomsten

De afschaffing van de gratis-politiek en de tariefindexering deden de inkomsten uit vervoerbewijzen stijgen met 16,7 miljoen euro (+ 9,9 %) tot 185,9 miljoen. Eind 2016 hadden ongeveer 323 000 senioren en 25 000 kinderen tot 12 jaar een jaarabonnement.

Voor het eerst in jaren komt de kostendekking opnieuw boven de 20 procent (20,3 %). Eind 2014 was dit nog 15,8 procent. Het aandeel betalende reizigers nam toe tot 98 procent, waar dit eind 2014 nog 88,3 procent was. De Lijn wordt zo financieel gezonder, onafhankelijker en beter gewapend voor de uitdagingen van de toekomst. De nieuwe beheersovereenkomst (afgesloten eind 2016) vormt de leidraad om de positieve evoluties te versnellen.

‘Aandacht voor de reizigers, efficiëntie en investeringen’

Directeur-generaal Roger Kesteloot:

‘In 2016 hebben we onze betalende klantenbasis behouden en bleef de reizigerstevredenheid hetzelfde op 71 procent. De ontvangsten zijn bovendien sterk gestegen. Dit jaar focussen we extra op het centraal zetten van onze klanten en onze efficiëntie. Er komen heel wat nieuwe investeringen. Zo beslist de raad van bestuur deze week over de gunning van het nieuwe tramcontract (146 trams voor Antwerpen, Gent en de kust), later dit jaar volgt de bestelling van 230 dieselbussen en hybride bussen. Ook onze reisinformatie zal dit jaar een grote stap vooruit zetten.’

119 nieuwe voertuigen

De Lijn nam in 2016 119 gloednieuwe voertuigen in gebruik: 94 bussen en 25 trams. Dit jaar worden er 135 bussen en 30 trams geleverd. Eind dit jaar volgt een bestelling van 230 nieuwe bussen. Deze worden geleverd in de periode 2018-2020.

Dankzij de geplande bestelling van 146 lagevloertrams kunnen alle oude PCC-trams tegen 2023 met pensioen. Ze worden afgelost door opvolgers met meer plaats en comfort.

Vanaf 2019 wil De Lijn uitsluitend hybride en elektrische bussen bestellen, voor zover de technologie beter op punt staat en de prijs daalt. Tegen 2025 wil de vervoermaatschappij in stedelijke gebieden hybride of elektrisch rijden. Vandaag heeft De Lijn 3 elektrische en 217 hybride bussen, dat is de grootste hybride vloot in de Benelux.

Meer dan een miljoen sms-tickets per maand

Het sms-ticket was in 2016 de sterkste groeier bij de losse vervoersbewijzen. Er was een verkoopstijging van 0,8 miljoen. In totaal werden er vorig jaar 12 miljoen sms-tickets aangevraagd, een toename met 8 procent. Meer dan 1 miljoen mensen (1 068 321) kochten vorig jaar een sms-ticket, dat is 9 procent meer dan in 2015. Sinds september gaan maandelijks meer dan een miljoen sms-tickets de deur uit. De groei zet zich door in 2017: de eerste 4 maanden lag de verkoop met meer dan 4 miljoen stuks bijna 4 procent hoger dan dezelfde periode een jaar eerder.

Het eind september gelanceerde m-ticket klopte af op bijna 25 000 exemplaren. Intussen is de verkoop gestegen tot bijna 900 m-tickets per dag. Het m-ticket kost 1,80 euro en is daarmee het goedkoopste vervoerbewijs voor een enkele rit. Twee nieuwe, grote aanbieders testen momenteel hun app.

3 % meer sociale abonnementen

Er werden in 2016 ook meer sociale abonnementen verkocht. Het aantal steeg met 4 917  (+ 3 %) tot 168 314. Het gaat om jaarabonnementen voor mensen met een verhoogde tegemoetkoming (52 euro / jaar) of een vervoersgarantie (42 euro / jaar).

Verhoogde controles werpen vruchten af

Nooit eerder controleerde De Lijn zo veel reizigers als vorig jaar. Het aantal steeg met meer dan 300 000 reizigers (313 462) tot ruim 2,4 miljoen (2 443 880).  2,8 procent van de gecontroleerde reizigers kon geen geldig vervoerbewijs voorleggen. Dat is minder dan vroeger. In 2016 werd omgerekend 1 reiziger op 49 betrapt, terwijl dat in 2008 nog 1 reiziger op 31 was. De verhoogde controles werpen dus vruchten af.

De voorbije 5 jaar is het aantal gecontroleerde reizigers met 64 procent gestegen, terwijl het aantal reizigers stabiel bleef. Er werden vorig jaar 60 594 pv’s opgesteld voor zwartrijden, tegenover 51 745 in 2015. Alle boetes (ook die voor overlast en parkeren op de halte) zijn goed voor circa 4,8 miljoen euro, tegenover 3,3 miljoen in 2014.

Vergoeding raad van bestuur

De vergoedingen voor de leden van de raad van bestuur werden ook gepubliceerd in het jaarverslag. De 15 leden kregen vorig jaar allemaal samen 94 121,51 euro bruto aan vaste vergoedingen en zitpenningen, en 7 830 euro aan verplaatsingskosten. Daarmee valt De Lijn binnen de bepalingen van het Decreet Deugdelijk Bestuur. De raad van bestuur bestaat uit elf bestuurders, twee commissarissen van de Vlaamse Regering en twee waarnemers van de vakverenigingen voor de personeelsaangelegenheden.

Tom Van de Vreken Woordvoerder, De Lijn