Kwart miljoen m-tickets verkocht tijdens eerste jaar

XXImo nieuwe aanbieder voor bedrijven die kiezen voor duurzame vervoermiddelen

Een jaar na de lancering heeft De Lijn een kwart miljoen m-tickets verkocht. Het m-ticket is een vervoerbewijs dat je koopt via je smartphone en is tevens het voordeligste losse ticket voor bus en tram. De vervoermaatschappij is tevreden met de verkoopscijfers, die maand na maand toenemen. XXImo, de nieuwe aanbieder van m-tickets, mikt op bedrijven die alternatieven voor de wagen aanbieden. Als alles vlot verloopt, komen er op korte termijn vier nieuwe aanbieders van m-tickets bij.

Verkoop verdrievoudigd sinds begin dit jaar

Ondanks de kalmere zomermaanden boekte het m-ticket records in juli en augustus. Met 35 000 m-tickets lag de verkoop in augustus 3 keer hoger dan begin dit jaar. Daarmee zit het m-ticket op schema. Als alles vlot verloopt, verdubbelt het aantal aanbieders de komende maanden tot 8. Momenteel voeren 4 nieuwe aanbieders technische tests uit. Op dit moment kunnen reizigers al bij 4 aanbieders een m-ticket kopen. Het gaat om MediaMedics (in samenwerking met Paypal) en Be-Mobile voor particuliere reizigers. Voor bedrijven zijn dat nieuwkomer XXImo en Olympus Mobility.

Met digitale voervoerbewijzen als het m-ticket en het sms-ticket wil De Lijn haar reizigers een goedkoper alternatief bieden voor een biljet bij de chauffeur. Zo verliezen reizigers en chauffeurs geen tijd door de transactie, en blijft de hoeveelheid cash zo laag mogelijk. Sms-tickets en m-tickets zijn goed voor bijna twee derde van de losse vervoerbewijzen.

‘Alternatief voor de bedrijfswagen’

Volgens directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot helpt het m-ticket om slim te schakelen tussen verschillende vervoermiddelen:

‘Met het m-ticket bieden we gebruikers van bedrijfswagens een slim alternatief voor hun vierwieler.  In steden bijvoorbeeld zijn trams in eigen bedding een interessant alternatief voor de automobilist. Je hebt geen last van de verkeersdrukte en moet niet zoeken naar een parkeerplaats. Het m-ticket is ook heel gemakkelijk in gebruik. Je betaalt met een swipe en kunt vervolgens 60 minuten onbeperkt overstappen .’

Met XXImo is er kersverse aanbieder van m-tickets voor bedrijven. XXImo-CEO Patrick Bunnik wijst op de noodzaak om samen te werken over de verschillende vervoermodi:

‘Als we het mobiliteitsprobleem in Vlaanderen en Brussel willen aanpakken en oplossen, is het noodzakelijk dat er ook geïnvesteerd wordt in samenwerkingen met het openbaar vervoer. Onze klanten kunnen al betalen voor de diensten van de NMBS en de MIVB. We breiden dat nu uit met De Lijn. Zo voorkomen we dat medewerkers de kosten achteraf bij hun werkgever moeten indienen. Door nu ook het m-ticket beschikbaar te stellen in onze Milo-app, breiden we deze samenwerking verder uit. Hiermee kan iedereen op elk moment kiezen uit een complementair pakket aan vervoersmiddelen en kunnen bedrijven hun werknemers evenwaardige alternatieven voor de bedrijfswagen voorstellen.’

Betalen met een swipe

Om een m-ticket aan te kunnen vragen, moet je eerst de app van een leverancier van m-tickets installeren en je eenmalig registreren. Eenmaal dat gebeurd is, kun je met een smartphone een m-ticket aanvragen. Een m-ticket kost 1,80 euro en is goed voor 60 minuten onbeperkt overstappen. Dat is 1,20 euro goedkoper dan een biljet bij de chauffeur, en 35 cent goedkoper dan een sms-ticket. Een lijst van apps waarmee je een m-ticket kan aanvragen, is te vinden op www.delijn.be/m-ticket

Het m-ticket van aanbieder XXImo.
Tom Van de Vreken Woordvoerder VVM De Lijn / De Lijn Antwerpen, De Lijn