Mobiliteitspakket met maandabonnement van De Lijn voor wie verhuist in of naar Mechelen

Vorig jaar pakte De Lijn uit met een probeerpakket voor verhuizers. Na een pilootactie in verschillende Vlaamse steden krijgen nu ook Mechelaars die verhuizen de mogelijkheid om duurzame alternatieven voor hun verplaatsingen te proberen. Hiervoor slaan De Lijn, cambio en Blue-bike de handen in elkaar.

Jaarlijks verhuizen ongeveer 600.000 Vlamingen. Dat zijn ruim een half miljoen mensen die hun verplaatsingsgewoonten veranderen. Het ideale moment dus om de nieuwe buurt slim en duurzaam te verkennen met mobiliteitsalternatieven.

Het probeerpakket voor mensen die naar of in Mechelen verhuizen omvat een maandabonnement van De Lijn, inclusief een MOBIB-kaart. Verhuizers kunnen dus een hele maand kosteloos reizen met alle bussen en trams van De Lijn. Ook cambio en Blue-bike, duurzame mobiliteitspartners van De Lijn, leveren hun bijdrage. Cambio biedt een kosteloos lidmaatschap voor twee maanden voor zijn deelauto’s. En met het lidmaatschap van Blue-bike kunnen de verhuizers met een deelfiets eropuit trekken. Zowel Cambio als Blue-bike rekenen dus enkel de gebruikerskost aan als een auto en/of fiets wordt ontleend. Het probeerpakket kan bovendien voor het hele gezin aangevraagd worden.

Lydia Peeters, Vlaams minister van mobiliteit: “De mensen die de dienstverlening van De Lijn en het concept combimobiliteit nog niet kennen, bieden we een uitgelezen kans om te proeven van veilig én duurzaam openbaar vervoer in combinatie met andere vervoersmogelijkheden.”

Vicky Vanmarcke, Mechelse schepen van mobiliteit en burgerzaken: “Jaarlijks verhuist iets meer dan 9% van de Vlaamse bevolking. Een verhuis doorbreekt je verplaatsingspatroon. Dit momentum moeten we als stad met beide handen nemen om zoveel mogelijk burgers kennis te laten maken met andere duurzamere vervoersmodi en zo een mobiliteitsswitch te maken. Met deze campagne zetten we nieuwe of verhuizende Mechelaars, na aangifte van hun verhuis, meteen op het goede mobiliteitsspoor. Met een mobiliteitspakket van De Lijn, cambio en Blue-Bike creëren we een duurzame win-win voor alle partijen.”

Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn: “De Lijn wil stevig inzetten op de verduurzaming van het verkeer. Met dit probeerpakket willen we (nieuwe) Mechelaars uitnodigen en ondersteunen om hun nieuwe omgeving op een duurzame manier te gaan ontdekken. Het probeerpakket dat we nu samen met de stad Mechelen aanbieden, kan zorgen voor een blijvende shift naar duurzame verplaatsingswijzen.”

Succesvolle testfase

De verhuiscampagne is opgenomen in het formulier van de stad Mechelen 'adreswijziging aangeven'. Het probeeraanbod ging een maand geleden in testfase en deze verloopt nu vlot. Er zijn op 1 maand tijd 37 aanvragen voor een probeerpakket bij verhuis goedgekeurd. Daarvan kiezen 61 Mechelaars voor een individueel abonnement van De Lijn, 38 voor Blue-bike en 23 personen testen cambio uit.

Praktisch: digitale aanvraag voor verhuis

Een adreswijziging kan online aangevraagd worden. Burgers die niet vertrouwd zijn met de digitale inschrijvingsprocedure worden in het Huis van de Mechelaar bij het invullen van het online formulier verder geholpen. De burger kan aangeven of hij/zij geïnteresseerd is in het probeerpakket. De Lijn communiceert vanaf dat moment rechtstreeks met de burger via mail. Er wordt een link bezorgd aan de burger om naar een formulier van De Lijn te navigeren en de keuze te maken tussen diensten van De Lijn, cambio of Blue-bike of een combinatie. Nadien krijgt de burger alle informatie van de gekozen partners.

Vicky Vanmarcke Schepen van mobiliteit en burgerzaken