Morgen hinder mogelijk voor bus- en tramverkeer in gans Vlaanderen

Gedetailleerde info op verstoring.delijn.be vanaf morgenvroeg

Vanmorgen was er een verzoeningsvergadering tussen directie en vakbonden met een sociaal bemiddelaar. Na intensief overleg strandde de verzoeningspoging. Niet alle vakbonden bleken helaas bereid om de actie morgen (algemene staking bij De Lijn in gans Vlaanderen) af te blazen. Als gevolg van de vakbondsactie is er morgen hinder mogelijk voor het bus- en tramverkeer in gans Vlaanderen. Reizigers krijgen de raad om vanaf morgenvroeg de verstoringspagina van De Lijn te raadplegen via verstoring.delijn.be.

De vakbondsactie van de chauffeurs in de Vlaamse Rand en regio Leuven duurt ondertussen 8 dagen. Na intensieve onderhandelingen vorige week donderdag, werd een ontwerpakkoord bereikt, waarin tegemoetgekomen wordt aan de eisen van de stakers. Maar dat ontwerpakkoord werd uiteindelijk door de vakorganisaties en hun achterban afgewezen.  Vanmorgen werd er vervolgens een verzoeningsvergadering belegd met een sociaal bemiddelaar. Ook dit overleg strandde helaas. De directie benadrukt dat er al heel wat stappen gezet zijn en dat er ook verschillende investeringen gebeurd zijn om de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs te verbeteren. Niet alle inspanningen zijn al zichtbaar op het terrein, maar zullen wel op korte termijn resultaat opleveren.

Morgenochtend brengt De Lijn de impact van de staking zo snel mogelijk in kaart. Op https://verstoring.delijn.be/ vinden reizigers vanaf morgenochtend dan ook gedetailleerde info terug in verband met de dienstverlening. Doorheen de dag worden er ook verschillende updates gepubliceerd.

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1 000 lijnen en 36 000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar circa 11 miljoen ritten. De eigen vloot telt 2250 bussen en 400 trams. De privéfirma's die rijden in opdracht van De Lijn hebben zelf ook bussen. Zij nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met ruim 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken nog eens meer dan 2000 mensen.