Nieuwe, comfortabele gelede bussen voor lijn 128

Op lijn 128 tussen Ninove en Brussel rijden sinds kort nieuwe, comfortabele gelede bussen. De vervanging van de oude harmonicabussen kadert in een inhaalbeweging die De Lijn doorvoert om de busvloot in de Vlaamse Rand op hetzelfde peil als in de rest van Vlaanderen te brengen. De nieuwe bussen vertrekken vanuit de stelplaats van De Lijn in Ninove. Van zodra - in de loop van de volgende weken -  ook de laatste oude harmonicabussen vervangen zijn, rijden op lijn 128 een vijftiental nieuwe bussen. Het gaat om voertuigen met een schone Euro 6-motor, gebouwd door de West-Vlaamse busconstructeur VDL.

Begin 2018 bleek de busvloot in de ruime Vlaamse Rand significant ouder dan die in de rest van Vlaanderen”, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot. “Dat heeft tot een inhaalbeweging geleid. De nieuwe bussen  vervangen dan ook de oude, gelede bussen uit het begin van de jaren 2000.  Op deze manier kunnen wij de reizigers op de drukbezette en voor de regio belangrijke lijn 128 meer comfort bieden.” De reizigers op lijn 128  krijgen een comfortabel interieur met zetels uit recuperatieleder en een lage, toegankelijke opstap zonder trede. De nieuwe bussen zijn uitgerust met een moderne en stille Euro 6-motor.

De gemeenten langsheen lijn 128 zijn dan ook tevreden.  Schepen Stijn Quaghebeur (Dilbeek), voorzitter van de vervoerregio Vlaamse Rand: “Het extra comfort is een troef om mensen in onze regio te overtuigen om de auto aan de kant te laten staan. We vinden het bovendien positief dat de nieuwe bussen een pak minder vervuilend zijn en minder lawaaierig. Dat is goed voor het milieu en voor de leefomgeving van de mensen.

In de ruime Vlaamse Rand zijn het afgelopen anderhalf jaar al ruim 100 nieuwe, schone voertuigen ingestroomd.  De bussen op lijn 128 maken hiervan deel uit. De start van de Ringtrambus zorgt eind juni voor nog eens 14 nieuwe voertuigen.

(foto: Nicolas Vanhée)