Nieuwe en aangepaste buslijn R15 verbindt Brussel Noord met Denderleeuw

De Lijn lanceert de vernieuwde buslijn R15, voorheen bekend als lijn 355. Deze verbeterde route verbindt vanaf 6 januari Brussel, Ternat en Liedekerke met Denderleeuw, en biedt reizigers een directe en efficiënte manier om tussen de centra van Liedekerke en Denderleeuw te reizen.

Een opvallende verandering is de nieuwe eindbestemming van de bussen, die nu naar Denderleeuw Station gaan in plaats van Liedekerke Station. Deze wijziging is ontworpen om meer reizigers te bedienen en de toegankelijkheid te vergroten.

De bus rijdt nu rechtstreeks van Liedekerke naar Denderleeuw centrum, en vervolgens door naar Denderleeuw Station, dankzij de nieuwe route via de Ed. Schelfhoutstraat. In de richting van Denderleeuw doorkruist de bus de Beukenlaan, Eikenlaan, Hoefstraat, Loddershoekstraat, Warandestraat en Kasteelstraat. Voor de terugreis naar Brussel volgt de bus dezelfde route, maar dan via de Eikenlaan, Olmenlaan en Beukenlaan.

Houd er rekening mee dat enkele Liedekerkse haltes zijn komen te vervallen, waaronder Radiotoren, Café Liekerbos, Kappelebaan, Kleemputten en Pamelstraat. Daarnaast stopt lijn R15 niet meer bij Liedekerke Station; reizigers wordt geadviseerd lijn 625 (Essene – Pamel) te nemen bij de voorlopige halte Warandestraat in de Pamelsestraat (kruispunt Loddershoekstraat – Warandestraat). Deze halte wordt in de toekomst toegankelijk aangelegd.

In de ochtendspits is er op werkdagen elke 30 minuten een bus tussen Groot-Bijgaarden en Ternat, met extra ritten tussen deze punten. Gedurende de daluren is er elk uur een bus beschikbaar, met zelfs elke 30 minuten tussen Brussel Noord en Ternat.

Op zaterdag en tijdens vakantieperiodes rijdt de bus elk uur, terwijl er op zondag geen service is.

Om een vlotte overstap te garanderen, zijn er strategische haltes langs de route:

• Denderleeuw Station: overstappen op treinen en buslijnen 31, 312 en 313.
  • Halte Liedekerke Warandestraat: overstappen op buslijnen 127 (richting Ninove of Brussel) en 625 (richting Liedekerke station/Essene of richting Pamel).
  • Ternat Station: overstappen op treinen en andere buslijnen van De Lijn, zoals de nieuwe lijn 65 richting Asse of Leerbeek.
  • Koekelberg Simonis: overstappen op trein S10, metrolijnen 2 en 6 en tramlijnen 9 en 19 (MIVB), buslijnen 213 en 214 van De Lijn.
  • Station Brussel Noord: overstappen op diverse bussen, treinen en het metronet (MIVB, lijnen 3 en 4).

Alle info op www.delijn.be/liedekerke. Reizigers kunnen ook al hun nieuwe reisweg uitstippelen in de routeplanner van De Lijn op de website of in de app.

Met deze aanpassingen in het kader van Hoppin beoogt De Lijn het reisgemak voor haar reizigers te optimaliseren en een efficiënter openbaar vervoersnetwerk te bieden. Met Hoppin (decreet basisbereikbaarheid) zet de Vlaamse overheid in op een modal shift via efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer. Het nieuwe net werd in samenspraak met de vervoerregioraad* en de lokale besturen opgemaakt. Hoppin streeft ernaar om via een gelaagd netwerk nieuwe mogelijkheden te creëren voor reizigers. De reiswegen van heel wat verbindingen zijn aangepast om tot rechtlijnigere en snellere reiswegen te komen. Hoewel school- en werkverplaatsingen belangrijk blijven, beoogt het nieuwe plan ook extra opties voor recreatief openbaar vervoer.

_______________________________________________

*Wat is een vervoerregioraad?

Vlaanderen werd ingedeeld in 15 vervoerregio’s. Elke vervoerregio heeft een vervoerregioraad die de invulling van basisbereikbaarheid bewaakt, stuurt en evalueert binnen de vervoerregio. De vervoerregioraad is de cockpit voor het mobiliteitsbeleid in de vervoerregio. Niet alleen het regulier openbaar vervoer met bus of tram, maar ook de voor- en natrajecten met (deel)fiets, (deel)auto en alle andere vervoersmodi worden gefaciliteerd. In de vervoerregioraad komen de belangrijkste belanghebbenden uit alle bestuursniveaus samen. Alle steden en gemeenten uit de regio zijn rechtstreeks vertegenwoordigd, door de burgemeester of de schepen van mobiliteit. Daarnaast zit ook het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, De Lijn, en Het Agentschap Wegen en Verkeer in de vervoerregioraad. De leden van de vervoerregioraad hebben het nieuw vervoerplan opgesteld en goedgekeurd voor hun regio.