De Lijn veilt opnieuw 8 PCC-trams

Eerste geveilde tram overhandigd aan Plopsaland

Liefhebbers van oude trams en mensen die een historisch voertuig willen bemachtigen, krijgen opnieuw de kans om er een op de kop te tikken. Na het grote succes van de vorige veilig, waarbij ook CEO van de Plopsa Group Steve Van den Kerkhof een tram kocht, stelt De Lijn ditmaal acht PCC-trams te koop. De PCC’s moeten plaats maken voor de nieuwe Albatrostrams, die na de zomer naar Antwerpen komen. De online veiling start op 19 juli en loopt tot en met 9 augustus. Bieden kan via www.vavato.com. De minimumprijs is 250 euro, exclusief transportkosten.

Trams uit de jaren zestig

Door de grote belangstelling voor de vorige veiling heeft De Lijn deze keer acht PCC-trams uit de jaren zestig uitgezocht. Drie trams zijn bekleed met reclame voor De Warmste Week van Studio Brussel, Deliveroo en Visit Tirol. Daarnaast zijn er twee trams zonder reclame in De Lijn-kleuren. Tot slot is er ook een lot van drie trams waarmee gemikt wordt op schroothandelaars. De trams die niet verkocht worden, worden gerecycleerd.

Voor de veiling werkt De Lijn samen met het online veilinghuis Vavato uit Sint-Niklaas, dat ervaring heeft met de verkoop van o.a. oldtimers. De twee trams die begin juni werden geveild, brachten samen 12 750 euro op.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts:

‘Er is duidelijk veel vraag naar onze trams. Bij de vorige veiling boden verschillende partijen samen 69 keer op de 2 trams. Liefhebbers, verzamelaars en andere geïnteresseerden krijgen nu een nieuwe kans om een stuk erfgoed op de kop te tikken. We hebben in onze stelplaatsen immers plaats nodig om de 14 nieuwe, grotere Albatrostrams te kunnen stallen die na de zomer naar Antwerpen komen.’

Eerder geveilde PCC herleeft in Duits pretpark

Plopsa Group, dat een tram kocht op de vorige veiling, nam zijn tram woensdagochtend in ontvangst in de stelplaats in Hoboken. CEO Steve Van den Kerkhof wil de oldtimer integreren in het Duitse Plopsa-park Holiday Park.

‘De geveilde tram zal een compleet nieuwe en originele bestemming krijgen! Vandaag is de tram met een speciaal transport vertrokken richting Holiday Park, het Plopsa-park gelegen in de Duitse deelstaat Rheinland-Pfalz. Eenmaal daar aangekomen zal hij ontmanteld en ingericht worden als horecapunt. Vervolgens krijgt de tram een plaatsje aan het Verkeerspark, waar hij een mooie aanvulling zal zijn binnen de bestaande themazone in het park!’

14,5 meter lang en 16 ton zwaar

Een geïnteresseerde koper van een tram heeft best wat plaats: een PCC-tram is 14,5 m lang, 2,2 m breed en 3,5 m hoog. Hij weegt 16 ton. Het transport is voor rekening van de koper. Geïnteresseerden kunnen de trams na afspraak bezichtigen in de stelplaats in Hoboken.

Laatste PCC in 2023 met pensioen

In totaal moeten 25 afgeschreven PCC-trams wijken voor 14 Albatrostrams die na de zomer naar Antwerpen komen. Een Albatros meet 42 meter en biedt ruim 3 keer meer reizigersplaatsen (249) dan een PCC (75). Een Albatrostram is ook veel comfortabeler en beter toegankelijk dan een PCC-tram, die geen lage vloer heeft. Volgend jaar gaan nog eens een twintigtal Antwerpse PCC’s uit dienst.

Tom Van de Vreken Woordvoerder VVM De Lijn / De Lijn Antwerpen, De Lijn
Jolien De Tender Media & Marketing Manager , Plopsa Group