Onderbreking tramlijnen 7 en 15 in Antwerpen op 14 en 15 september

De Lijn voert spoorvernieuwing uit aan de Grotesteenweg: pendelbussen als alternatief

In het weekend van 14 en 15 september voert De Lijn spoorwerken uit aan de Grotesteenweg in Antwerpen. Deze werken hebben gevolgen voor het tramverkeer, met name voor tramlijnen 7 en 15. De Lijn voorziet vervangende pendelbussen op de trajecten waar de trams tijdelijk niet rijden.

Spoorvernieuwing op de Grotesteenweg

Op zaterdag 14 en zondag 15 september brengt De Lijn, in samenwerking met de Afdeling Wegen en Verkeer, vernieuwingswerken aan de sporen van de Grotesteenweg tot een nieuwe fase. Om het tramverkeer in beide richtingen te herstellen, worden nog twee sporen aangelegd. Gedurende dit weekend zal de dienstregeling van de tramlijnen 7 en 15 worden aangepast, maar reizigers kunnen rekenen op pendelbussen als alternatief vervoer.

Impact op tramlijnen 7 en 15

• Tramlijn 7 (Eilandje – Mortsel): Deze lijn zal niet rijden tussen het Gemeenteplein in Mortsel en de halte Harmonie. Tussen het MAS en P+R Olympiade blijft de tram in beide richtingen rijden via de haltes Nationale Bank en Harmonie. Voor de niet-beschikbare trajecten zet De Lijn een pendelbus in die vanaf P+R Boechout via Mortsel en Berchem naar Antwerpen Roosevelt (perron Osy) rijdt.
  • Tramlijn 15 (Regatta – P+R Boechout): Deze tramlijn zal het hele weekend buiten dienst zijn. De reizigers op dit traject kunnen gebruikmaken van de pendelbus die P+R Boechout, Mortsel, Berchem en Antwerpen Roosevelt (perron Osy) aandoet.

Vervangende pendelbussen

De pendelbussen rijden elke 15 minuten en volgen een aangepast traject. Ze bedienen alle haltes tussen P+R Boechout en de halte Kuijpers. Vanaf daar rijden ze mee met het verkeer en stoppen aan tijdelijke haltes tot aan Antwerpen Roosevelt (perron Osy). De Lijn zorgt ervoor dat reizigers op deze manier vlot en veilig hun reis kunnen voortzetten.

• Van P+R Boechout naar Antwerpen Roosevelt perron Osy
    • De pendelbus rijdt elk kwartier van P+R Boechout, via de tram- en busbaan op de Liersesteenweg, Antwerpsestraat en Grotesteenweg tot de halte Kuijpers.
    • Vanaf halte Kuijpers rijdt de pendelbus met het verkeer mee op de Grotesteenweg, Belgiëlei, Charlottalei, Quinten Matsijslei, Quellinstraat, Van Ertbornstraat, rond het Atheneum naar de halte Roosevelt perron Osy.
    • Tussen P+R Boechout en halte Kuijpers bedient de pendelbus alle tramhaltes. Voorbij halte Kuijpers tot halte Franklin Rooseveltplaats stopt de bus aan de tijdelijke haltes op de rijbaan, tegenover de tramhaltes.
  • Van Antwerpen Roosevelt perron Osy naar P+R Boechout
    • De pendelbus rijdt elk kwartier via de Quinten Matsijslei, Charlottalei, Belgiëlei, Koningin Elisabethlei, Generaal Lemanstraat, Singel, Grotesteenweg tot halte Kuijpers.
    • Vanaf halte Kuijpers rijdt de pendelbus via de tram- en busbaan op de Antwerpsestraat, Liersesteenweg naar P+R Boechout en bedient alle tramhaltes.
    • Tot halte Kuijpers stopt hij aan de tijdelijke haltes op de rijbaan, tegenover de tramhaltes. Vanaf halte Kuijpers bedient de pendelbus alle tramhaltes op de tram- en busbaan tot P+R Boechout.

Alternatieve reismogelijkheden

Naast de pendelbussen biedt De Lijn extra reisopties aan:

• Van en naar P+R Boechout
    • Buslijnen 90, 91, 92 volgen het traject van de trams tussen P+R Boechout en halte Kuijpers.
    • Verder rijden deze bussen via Fruithoflaan en Roderveldlaan van en naar Berchem Station.
    • Aan Berchem Station kunnen reizigers overstappen
      • op tram 4 naar Meirbrug, Groenplaats en Zuid
      • op tram 9 naar Centraal Station, Meir, Groenplaats en Linkeroever
      • op bussen 21 en 32 naar Centraal Station en Rooseveltplaats
  • Van en naar Berchem/Mortsel (Gemeenteplein)
    • Buslijnen 51, 52, 53 of 90, 91, 92 vanuit Berchem Station.
    • Vanuit Groenplaats/Meir/Operaplein kan je mee met tramlijnen 9 en 4 richting Berchem Station.
    • Reizen tussen Opera en Regatta kan met tramlijnen 3, 5 en 9.

Plan je reis vooraf

De Lijn raadt haar reizigers aan om hun route vooraf te plannen via de routeplanner of de app van De Lijn, om hinder te beperken.

Meer informatie over de omleidingen en de kaart met tijdelijke haltes is te vinden op de website van De Lijn.

De Lijn bedankt iedereen voor het begrip en geduld tijdens deze noodzakelijke werkzaamheden.

Kaartje gewijzigd tramaanbod 14-15/09/24.jpg

JPG - 1.5 Mb
Antwerpen: onderbreking trams 7 en 15 op 14 en 15 september - De Lijn
In het weekend van 14 en 15 september vernieuwen we de sporen aan de Grotesteenweg in Antwerpen. Neem de pendelbus waar de tram niet rijdt.