Oude Kusttrams nemen afscheid op 23 september

De oude Kusttrams die nog in exploitatie zijn, nemen binnenkort definitief afscheid. De voertuigen gaan al tientallen jaren mee, en hebben hun maximale levenscapaciteit bereikt. Hun opvolgers, de Zeelijners, zijn ondertussen allemaal gearriveerd dus de oude voertuigen kunnen probleemloos met pensioen. Op 23 september neemt De Lijn officieel afscheid van deze iconische tramvoertuigen tijdens een uniek afscheidsevenement.

Er is een tijd van komen, en er is een tijd van gaan. Dat geldt helaas ook voor de oude generatie BN-ACEC Kusttrams, vaak kortweg BN's genoemd, die ondertussen al 40 jaar meegaat. Momenteel rijden er nog 12 exemplaren rond van deze oerdegelijke voertuigen met hun bijzondere staat van dienst. Dat doen ze ondertussen samen met 48 nieuwe Kusttramvoertuigen, Zeelijners gedoopt, die De Lijn de voorbije jaren aankocht.

De Zeelijners zijn comfortabele lagevloertrams, die gemakkelijk toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers, mindermobielen en reizigers met een kinderwagen of bagage. De eerste exemplaren arriveerden in juni 2020. Ondertussen zijn deze nieuwkomers helemaal ingeburgerd aan de kust.

En dus is het moment aangebroken om afscheid te nemen van de oude tramgeneratie. Ondanks hun hoge leeftijd en minder comfort zijn de tramvoertuigen nog steeds zeer populair, zowel bij de tramtechnici en -chauffeurs van De Lijn als bij het grote publiek.

Daarom wil De Lijn in schoonheid afscheid nemen van deze iconische trams tijdens een feestelijk hommage-evenement op zaterdag 23 september. Het grote publiek is hierbij van harte welkom tussen 13u en 18u, op de tramstelplaats aan de Nieuwpoortsesteenweg 110 in Oostende.

Er valt die namiddag vanalles te beleven, zoals unieke afscheidsritjes vanop de stelplaats, een speciale BN-tramexpositie, de aanwezigheid van diverse historische voorgangers van de BN-tram, een BN-babbelbox, er is een exclusief BN-souvenierboekje te koop, en nog veel meer.

Voor de pers volgt nog een aparte invitatie voor het officiële overdrachtsmoment op 23 september.

Drie BN-voertuigen wacht overigens een tweede leven. Zij worden opgenomen in de erfgoedcollectie van vzw Meta, de erfgoedkoepel van De Lijn, en krijgen een nieuwe thuis bij de lokale Meta-vereniging TTO Noordzee. De trams zullen bij bijzondere gelegenheden nog buitenkomen om ritjes te maken. ​

De BN-trams nodigen ondertussen ook zélf uit om naar hun afscheidsfeest te komen. Sinds deze week rijdt er een speciaal bekleefd tramvoertuig op het Kusttramtraject met een officiële uitnodiging voor alle toeristen, kustbewoners en andere tramliefhebbers. De boodschap werd dan ook, heel toepasselijk en speciaal voor de gelegenheid, opgesteld in het Nederlands, Engels, Frans, Duits én zelfs... in het dialect.