Oudejaarsnacht: bijna 6 op de 10 Antwerpse steden en gemeenten trakteren inwoners op gratis bus en tram

165 medewerkers De Lijn zorgen voor verkeersveilig alternatief

Voor de 31e keer zorgt De Lijn in de provincie Antwerpen de hele oudejaarsnacht voor feestbussen en -trams. In Antwerpen zorgen 165 medewerkers van de vervoermaatschappij voor een verkeersveilig alternatief. Bijna zes op de tien Antwerpse gemeenten trakteren hun inwoners op gratis tickets.

29 feesttrajecten in de provincie

Dit jaar zorgen 165 medewerkers van De Lijn op 29 trajecten voor veilig vervoer van oud naar nieuw. Het gaat om een mix van vaste trajecten en gelegenheidsroutes: 7 tramlijnen, 5 buslijnen en 17  feestbuslijnen. Een overzicht van het aanbod is te vinden op www.delijn.be/oudejaar.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is blij met het verkeersveilige extra aanbod:

“Dankzij De Lijn kun je zonder verkeersongelukken de overgang van oud naar nieuw vieren. We weten dat er in de oudejaarsnacht veel vraag is naar een openbaar vervoer dat je vlot en vooral veilig naar huis brengt. Dus zorgen we ook voor aangepast aanbod.”

30 uur bus en tram voor 4 euro

Heel wat overheden bieden een gratis of goedkoper sms-ticket aan tijdens oudejaarsnacht. Dat is het geval voor 39 van de 70 gemeenten en drie Antwerpse districten. Hun inwoners kunnen een gratis sms-ticket aanvragen via de website van hun gemeente. Vervolgens krijgen ze een mail met uitleg hoe ze het ticket op oudejaarsavond kunnen activeren. De provider rekent nog wel 0,15 euro kosten aan.

Er kunnen maximaal 4 sms-tickets per gsm-nummer aangevraagd worden. Registreren voor een gratis sms-ticket kan tot en met 30 december. De gratis tickets zijn geldig van 31 december om 18 uur en de hele eerste januari.

Wie toch een kaartje moet kopen, kan 30 uur onbeperkt de bus en tram nemen voor 4 euro (+ 0,15 euro operatorkosten). Het sms-ticket voor oudejaarsnacht vraag je aan door ‘event’ te sms’en naar 4884. Dit sms-ticket is geldig vanaf 18 uur op 31 december en de hele eerste januari. Een papieren kaartje voor oudejaarsnacht is de avond zelf vanaf 18 uur te koop uur bij de chauffeur. Met het oudejaarsnachtticket kan je alle bussen, trams en feestritten nemen, uitgezonderd de Limburgse snellijnen.

Gratis in 42 gemeenten en districten

Heel wat Antwerpse gemeenten bieden een gratis of goedkoper sms-ticket aan. De lijst is te vinden op www.delijn.be/oudejaar.

Antwerpen en rand: 19 gemeenten en districten

Aartselaar, Berendrecht-Lillo-Zandvliet, Brasschaat, Ekeren, Hemiksem, Hove, Kapellen, Kontich,  Lint, Niel, Ranst, Rumst, Schelle, Schilde, Schoten, Stabroek, Wijnegem, Wilrijk en Wommelgem.

Kempen: 21 gemeenten

Arendonk, Beerse, Brecht, Dessel, Essen, Herentals, Hoogstraten, Kalmthout, Kasterlee, Laakdal, Lille, Malle, Merksplas, Oud-Turnhout, Ravels, Retie, Rijkevorsel, Turnhout, Vosselaar, Wuustwezel, Zoersel

Mechelen: 7 gemeenten

Aartselaar, Duffel, Hemiksem, Mechelen, Niel, Rumst en Schelle. (Aartselaar, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle zitten ook bij Antwerpen.)

Persdienst De Lijn