Peter Vanwalleghem nieuwe directeur De Lijn Antwerpen

Peter Vanwalleghem gaat vanaf 1 augustus aan de slag als directeur van De Lijn Antwerpen.  Zijn ruime managementervaring, al 20 jaar in een breed scala aan sectoren, overtuigde. Peter Vanwalleghem  is vandaag directeur Supply Chain & Logistics Operations voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika voor Zoetis (het vroegere Pfizer Animal Health) .

Directeur-generaal Roger Kesteloot:

‘Peter Vanwalleghem is een door de wol geverfd manager met bijzondere aandacht voor het maatschappelijk belang van De Lijn en wat we doen. Met zijn ervaring en als teamspeler vormt hij een prima aanvulling binnen onze ploeg en zal hij de dynamiek die onze entiteit Antwerpen de voorbije periode heeft gekenmerkt oppikken en verder versterken.’

Peter Vanwalleghem:

‘Er zijn twee belangrijke redenen waarom ik voor De Lijn kies. Het idee om te kunnen meewerken aan een oplossing voor een belangrijk maatschappelijk en economisch vraagstuk zoals de mobiliteit geeft een extra dimensie aan een functie bij De Lijn. Anderzijds is het een uiterst interessante uitdaging om een bedrijf, dat tot nog toe kon werken onder de bescherming van een door de overheid gereguleerde markt, te helpen klaarstomen voor de vrije markt.’

Curriculum vitae
Peter Vanwalleghem is 47 jaar en heeft een diploma handelsingenieur (Universiteit Antwerpen). In 1993 begon hij zijn loopbaan als manager Financial Planning & Analysis bij de Agfa Gevaert spin-off Xeikon. In de twintig jaren die volgden, werkte hij als manager in grote internationale bedrijven zoals de Domo Group, Exxon en VWR International in verschillende departementen zoals Finance, IS, Operations, Supply Chain, Marketing & Sales. Hij werkte verschillende jaren in het buitenland, zowel binnen Europa, als in Azië en de Verenigde Staten.

Mediagalerij: klik hier voor rechtenvrije foto's en afbeeldingen

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor het openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Voor haar werking krijgt de vervoermaatschappij een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. Het Vlaams gewest heeft 81,6 procent van de aandelen van De Lijn, de overige aandeelhouders zijn lokale overheden. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1000 lijnen en 36000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar bijna 11 miljoen ritten. Samen met privé-exploitanten die rijden in opdracht van De Lijn worden ongeveer 4100 voertuigen ingezet: 399 trams en 3700 bussen. De privé-exploitanten nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met goed 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken ook nog eens meer dan 2000 mensen.