Publiek weer welkom op Kersttrams Gent, Antwerpen en Kust

​Ook helemaal verzot op die schitterend verlichte retrotrams die als Kersttram tijdens de eindejaarsperiode volop sfeer brengen in de stad? Wel, dan hebben we erg goed nieuws, want na twee coronajaren mogen reizigers dit jaar weer meerijden met de feestelijke Kersttrams. Zowel in Gent, Antwerpen als aan de Kust zetten de uniek verlichte museumtrams de deuren opnieuw wijd open voor het grote publiek. Laat je dus zeker verleiden om mee te rijden! Uiteraard blijven ook de gebruikelijke trams van De Lijn volop ter beschikking tijdens de eindejaarsperiode.

Vintage en retro beleven de jongste jaren een ongekende opmars. Ook oude trams en bussen, het erfgoed van De Lijn, spreekt enorm tot de verbeelding. Speciaal voor de kerstperiode kleden de drie erfgoedverenigingen van de Kust, Gent en Antwerpen telkens enkele fraaie museumtrams aan met duizenden kerstlichtjes. De vrijwilligers van de drie verenigingen zijn er meerdere dagen mee zoet om alle slingers en verlichting netjes op te hangen en feestelijk te draperen. Alles gebeurt met de grootste omzichtigheid, want de kostbare erfgoedtrams mogen uiteraard niet beschadigd geraken. De elektriciteit voor al die lampjes wordt overigens geleverd door batterijen en/of het boordnet van de trams zelf. Na de eindejaarsperiode wordt alles voorzichtig en minutieus weer verwijderd – ​ een klus waar andermaal flink wat uurtjes in kruipen.

Door corona stond er de vorige twee jaren weliswaar een aanzienlijke domper op de Kersttram-feestvreugde. Om het coronavirus zo min mogelijk kansen te geven zich te verspreiden, waren er amper publieksevenementen mogelijk. De Kersttrams ondergingen helaas hetzelfde lot. Omdat deze trams steeds veel belangstellenden lokken, werd er in Gent beslist om in 2020 en 2021 weliswaar zonder publiek te rijden, maar toch te rijden om wat extra kerstsfeer toe te voegen aan het stadscentrum. De Kersttrams in Antwerpen en aan de Kust zijn eveneens heuse publiekslokkers, maar uit veiligheidsoverwegingen reed de Antwerpse Kersttram in 2021 niet uit ​ en aan de Kust waren er twee coronajaren lang geen Kersttrams. ​

Dit jaar is er alleszins bijzonder goed nieuws, want nu evenementen weer mogen plaatsvinden mogen ook de Kersttrams opnieuw het grote publiek verwelkomen. Zowel in Gent, Antwerpen als aan de Kust kan er dus weer naar hartenlust worden meegereden om volop te genieten van het unieke lichtspektakel dat deze prachtige, historische Kersttrams bieden.

GENT

In Gent kondigt de eindejaarsperiode zich pas écht aan zodra de Kersttram uitrijdt. De verlichte museumtram met zijn onweerstaanbare charme van weleer, die gracieus door de historische straten glijdt, biedt steeds opnieuw een betoverend en feeërieke aanblik.

De Gentse Kersttram reed de eerste keer uit in 2018. Het blauwe museumstuk is een PCC 1, daterend uit 1971 en voorheen eigendom van de MIVG, de voorganger van De Lijn in Oost-Vlaanderen. De krasse vijftiger is één van de twee rijvaardige PCC 1’s die de Gentse erfgoedvereniging ETG (Erfgoed Tram-Bus voor Gent & Oost-Vlaanderen) in haar collectie heeft. ETG dost de Kersttram uit met zo’n 1.800 led-lampjes. De lichtversiering ziet er elk jaar weer wat anders uit. Zo kwamen er vorig jaar aan de zijkanten nog verlichte sneeuwvlokjes bij. Dit jaar wordt ook de binnenruimte van fonkelende extraatjes voorzien.

PRAKTISCH:
-De verlichte Gentse Kersttram rijdt in de weekends van 10-11 december en 18 -19 december, tussen 17u en 21u30, op het hele Gentse tramnet, met meerdere passages door het historische centrum. Op zondag om 18u en 20u is de Kersttram aanvullend ook te spotten in Zwijnaarde.
​-Kostprijs: 5€/pp, onbeperkt in tijd. Te koop op de Kersttram. Geen voorverkoop.
​-Tijdstippen en locaties:
www.etgvzw.be en www.kersttram.be

KUST

TTO Noordzee pakte in 2011 als allereerste erfgoedvereniging van De Lijn uit met een heuse Kersttram. Het was de echtgenote van een tramtechnieker die op het lumineuze idee kwam. Sindsdien is de kust een bijzondere attractie rijker. Overigens is de Kust de enige locatie waar er niet één maar liefst twee Kersttrams voor een onvergetelijke feeërieke kerstsfeer zorgen.

Beide Kersttrams zijn historische voertuigen uit de jaren ’30, en nog steeds in topconditie dankzij de gepassioneerde medewerkers van TTO Noordzee. Ze worden speciaal voor Kerst volop voorzien van ​ lichtslingers. Elk tramvoertuig telt minstens 2.000 led-lampjes die voor een ware lichtzee zorgen - met die andere zee als unieke skyline. Begrijpelijk dat de Kerstman die dagen zijn rendieren liever op stal laat, zodat hij kan meesporen – meestal in het gezelschap van een Kerstelfje. Ook hier is het grote publiek opnieuw van harte welkom om te komen meegenieten van deze unieke belevenis.

PRAKTISCH:
​-De verlichte Kersttrams aan de kust rijden tussen De Panne en Koksijde Bad op 26-27-28-29-30 december, telkens van 15u tot 18u. Vertrek aan de oude tramstelplaats, Loskaai in De Panne, vlakbij halte Esplanade. De tramstelplaats met oude Kusttrams (1908-1985) is eveneens te bezoeken, telkens van 14u tot 19u. (gratis toegang).
​-Kostprijs Kersttramritje: 4€/p.p. (gratis t.e.m. 6 jaar). Tickets te koop in de tramstelplaats tijdens de openingsuren.
​-Tijdstippen:
www.kersttram.be en ​ www.ttonoordzeevzw.be

ANTWERPEN

Als het op kerstlichtjes aankomt, dan spant de Antwerpse Kersttram de kroon: liefst 3.400 lampjes verlichten dit jaar de Sinjorenstad! De Antwerpse Kersttram deed zijn intrede in 2017. Tijdens de coronapandemie vorig jaar reed de Kersttram niet. De medewerkers van de Antwerpse erfgoedvereniging VLATAM maakten van de gelegenheid gebruik om de Kersttram een ‘total make-over’ te geven. De Antwerpse Kersttram pakt dit jaar dus uit met gloednieuwe kerstlichtversiering. En daar mag het grote publiek volop van meegenieten, want ook in Antwerpen zwaaien de tramdeuren weer wijd open.

​En wat voor tramdeuren… De statige historische museumtram met vier assen dateert uit 1931 en behoorde vroeger toe aan de Buurtspoorwegen, de voorloper van De Lijn in Antwerpen. Liefhebbers omschrijven het voertuig steevast als een supertram die enorme prestaties kon leveren. België telt er nog amper vijf, waarvan VLATAM er gelukkig eentje in zijn collectie heeft. ​ ​

PRAKTISCH:
​-De Antwerpse Kersttram rijdt in de weekends van 10-11 december en 17-18 december, telkens tussen 14u40 en 20u, en doorkruist daarbij de stad.
​-Kostprijs: 2€/rit
​-Diverse vertrektijden en -locaties:
www.vlatam.be/evenementen