R31 bedient centrum Koningslo opnieuw
Nieuw routeplan met extra opstapmogelijkheden geeft inwoners vlotte busverbinding vanaf 1 juli.

De Lijn en de stad Vilvoorde versterken de bereikbaarheid van Koningslo en zorgen voor een rechtstreekse aansluiting op de ruime regio. Tijdens een persmoment lichtten De Lijn en de stad Vilvoorde vandaag de nieuwe verbinding toe. Aansluitend reed een bus symbolisch het traject in.
Met lijn R31 wordt het centrum van Koningslo opnieuw structureel bediend door het openbaar vervoer. De vraag naar meer openbaar vervoer met meerdere haltes in Koningslo bestond al langer en is nu een feit met de verbeterde route voor buslijn R31.
De Ringtrambus bediende tot juli 2024 het centrum Koningslo via de Streekbaan en de Indringingsweg. Sinds de ingebruikname van de Albert I-laan en de start van de werken aan Indringingsweg bedient lijn R20, de vroegere lijn 820, centrum Koningslo niet meer.
Vanaf 1 juli 2026 bedient Buslijn R31 nu terug het centrum van de Vilvoordse deelgemeente. Het nieuwe traject krijgt haltes op de Strombeeksesteenweg ter hoogte van de Warandelaan, in de Steenstraat en aan sporthal .K. De haltes zullen respectievelijk ‘Strombeeksesteenweg’, ‘Koningslo Centrum’ en ‘Het Voor’ heten. In de spits zal de bus aan een hoge kwartierfrequentie rijden, tijdens de daluren is er elk half uur bediening aan de nieuwe haltes.
Schepen van Mobiliteit Didier Courtois benadrukt het belang van de nieuwe verbinding voor de ontwikkeling van de deelgemeente:
“We zijn tevreden dat we samen met De Lijn en gemeente Grimbergen een oplossing hebben gevonden om Koningslo opnieuw beter te bedienen. Dankzij lijn R31 krijgt de buitenwijk weer een sterke verbinding met centrum Vilvoorde, het Brussels Gewest en de ruime regio. De verbeterde bereikbaarheid zorgt voor een extra mobiliteitsoplossing en de investeringen van de stad versterken Koningslo als aangename plek om te wonen, werken, leren en ontspannen.”

Ook voor De Lijn past deze nieuwe verbinding binnen de verdere uitbouw van een sterk netwerk in de Vlaamse Rand, zegt vervoerregiomanager Micheline Steen:
“Met lijn R31 versterken we het netwerk in de Vlaamse Rand en zorgen we ervoor dat ook Koningslo opnieuw goed ontsloten is. We bouwen verder aan een logisch en performant openbaarvervoernetwerk, met sterke verbindingen en vlotte overstapmogelijkheden.”
Met deze nieuwe bediening spelen De Lijn en de stad Vilvoorde in op de mobiliteitsnoden in Koningslo en zetten ze samen een volgende stap in de versterking van het openbaar vervoer in de Vlaamse Rand. De Vlaamse Rand is een regio met vele mobiliteitsvraagstukken, de nieuwe route van de R31 is daarbij een essentieel element om verder te werken aan duurzame verplaatsingen voor zoveel mogelijk gebruikers.
Persdienst
