Regio Leuven: aangepaste busdienst vanaf 1 april

​MECHELEN
​ – Vanaf 1 april wordt de dienstregeling in de regio Leuven tijdelijk gewijzigd. Momenteel is er nog een chauffeurstekort bij De Lijn in de Leuvense regio. Daardoor moeten er regelmatig ritten geschrapt worden. De Lijn wil een betrouwbaar aanbod aan de reiziger kunnen geven. Daarom wordt nu tijdelijk de dienstregeling aangepast. Tegelijkertijd blijft De Lijn hard verder werken aan het aanwerven van nieuwe chauffeurs om deze uitdaging aan te pakken.

Tijdelijke aanpassingen

De Lijn begrijpt hoe belangrijk het is om een betrouwbare en efficiënte dienstverlening te bieden aan haar reizigers. Door het huidige tekort aan chauffeurs in de regio Leuven, staat de dienstverlening momenteel onder druk. Door personeelstekort vielen de voorbije tijd dagelijks ritten weg. Vandaar dat De Lijn ervoor kiest om vanaf 1 april enkele tijdelijke aanpassingen aan de dienstregeling door te voeren op een aantal buslijnen in de regio. Door deze tijdelijke aanpassingen kan de betrouwbaarheid van de dienstverlening voor de reizigers terug verhoogd worden.

De Lijn beseft dat dit voor de reiziger ongemak met zich mee kan brengen wanneer hij of zij soms langer op een bus moet wachten. Deze aanpassing laat echter toe om met het beschikbare personeel de geplande dienstregeling effectief uit te voeren. De wachtende reiziger krijgt zo veel meer zekerheid dat zijn of haar rit zal rijden.Daarnaast heeft De Lijn er bijvoorbeeld rekening mee gehouden dat drukke lijnen en schoolritten zoveel mogelijk gespaard worden. Bovendien worden geannuleerde ritten over de dag verdeeld. Op bepaalde routes met een frequent aanbod kan de frequentie enigszins worden verlaagd zonder dat dit aanzienlijke problemen veroorzaakt. Wanneer het tekort aan chauffeurs voldoende onder controle is, zal De Lijn de maatregel terugdraaien. Echter, gezien de uitdagende arbeidsmarkt in Vlaams-Brabant, kan De Lijn op dit moment nog geen specifieke datum daarvoor vaststellen. De Lijn dankt haar passagiers voor hun begrip en geduld terwijl we deze uitdagingen aanpakken.

Betrokken lijnen

Op de volgende lijnen zal de dienstregeling aangepast worden:

• 1 ​ Leuven – Heverlee
  • 2 ​ Heverlee– Leuven – Kessel-Lo
  • 3 ​ Leuven – Pellenberg – Lubbeek
  • 600 ​ Buitenringbus Leuven
  • 601 ​ Binnenringbus Leuven
  • 616 ​ Leuven – Zaventem
  • 652 ​ Leuven – Zaventem

De Lijn heeft bij deze aanpassing geprobeerd om de reizigers zo weinig mogelijk hinder te laten ondervinden.  Op lijn 1 Leuven-Heverlee is de impact het grootst. De ritten op lijn 1 worden in functie van de school Woudlucht behouden. Lijn 2 Heverlee – Leuven – Kessel-Lo biedt voor het leeuwendeel van de reisweg een hoogfrequent alternatief voor lijn 1.

Reizigers kunnen op de routeplanner van De Lijn bekijken wat het aanbod is op hun lijn. Dit kan via de app of de website van De Lijn.
Onze app, jouw slimme reisgezel - De Lijn
Home - De Lijn

Personeelstekort

Personeelstekort is tegenwoordig een uitdaging voor vele bedrijven en sectoren in onze maatschappij. Dit tekort voelen we ook in het openbaar vervoer en de transportsector. De zoektocht naar nieuwe chauffeurs blijft een grote uitdaging, en in Vlaams-Brabant is de krapte op de arbeidsmarkt nog uitgesprokener .

De Lijn is alleszins volop aan het rekruteren. Goed nieuws voor mensen die gevestigd zijn in de regio Leuven-Mechelen en die op zoek zijn naar een boeiende carrière als chauffeur. In totaal zijn er nog 77 vacatures beschikbaar in 2023.

De Lijn start bovendien deze week met een nieuwe rekruteringscampagne en organiseert ook een speciale jobdag in Leuven op 13 mei om toekomstige chauffeurs aan te trekken. Geïnteresseerden die meer informatie wensen, kunnen een kijkje nemen op de website van De Lijn.

Jobs als chauffeur (delijn.be)