Stressmannetje De Lijn lanceert spelletje

Versla autostress en maak kans op een echt stressmannetje

Om mensen in de huid van het stressmannetje te laten kruipen, lanceert De Lijn een game met het populaire poppetje. Daarin moet je zijn stressniveau zo laag mogelijk proberen te houden tijdens een parcours door de stad. Het spel wil mensen op een ludieke manier duidelijk maken dat de stad leuker is zonder autostress. Deelnemers aan het spel maken kans op een van de 3 500 poppetjes van het stressmannetje. Het spel is gratis te downloaden op www.delijn.be/hetspel.

Euro’s verzamelen, honden en parkeermeters ontwijken
In het spel kruip je in de huid van het stressmannetje en leg je een traject af door de stad. Hoe meer euro’s je verzamelt, hoe beter je score. Het is de bedoeling je stressniveau zo laag mogelijk te houden door op de bus te springen. Vervelende honden en parkeermeters doen het stressniveau stijgen, als je in een put valt is het game over. De hindernissen zijn een knipoog naar de televisiespotjes met het stressmannetje. Bij het spel hoort ook een nieuw promospotje.

Met ‘Stressmannetje – Het spel’ wil De Lijn mensen wijzen op de voordelen van bus en tram in de stad. Met de auto kan je stress krijgen door de verkeersdrukte, het zoeken naar een dure parkeerplaats en een parkeerboete als je niet op tijd terug bent. De bus of tram zijn goedkoper, je geraakt er vlot mee tot in het centrum van de stad en kan meer zien van de stad. Wie liever met zijn smartphone in de weer is tijdens de bus- of tramrit, kan vanaf nu ook ‘Stressmannetje – Het spel’ spelen. De deelnemers aan het spel maken via een schiftingsvraag 7 weken lang kans op telkens 500 stressmannetjes. Het poppetje is 12 centimeter groot. Op de website kan je ook een sms-ticket aanvragen voor een gratis bus- of tramrit.

'Poppetje op algemeen verzoek'

Tamara De Bruecker, marketingdirecteur De Lijn:

'Het stressmannetje is enorm populair bij jong en oud. We hebben zelfs foto’s gekregen van mensen die aan de slag zijn gegaan met klei of breinaalden om een stressmannetje te maken. Al maanden krijgen we ook de vraag of we geen stressmannetje op de markt willen brengen. Met dit spel, de 3 500 poppetjes en 10 000 gratis sms-tickets hopen we veel fans gelukkig te maken, en mensen op het idee te brengen eens met de bus of tram naar de stad te gaan.'

240 000 Facebook-fans en 1,2 miljoen Youtube-views
Het stressmannetje is het gezicht van de huidige campagnes van De Lijn. Hij vertolkt de innerlijke stress van een automobilist in de stad. Het poppetje is bijzonder populair: zijn televisiespotjes werden 926 000 keer bekeken op Youtube. Daarbij komen 260 000 views voor bewerkingen van spotjes. Op verschillende Facebookpagina’s heeft hij 240 000 fans.

Vorige week werd het stressmannetje op de Topspots verkozen tot beste televisiespot van 2013. In oktober vorig jaar won hij de Gouden Welp van VEPEC, de prijs voor de beste Belgische reclamespot van 2013. Zijn reactie op de reclametest van Kobe Ilsen in consumentenprogramma Volt op één werd meer dan 452 000 keer bekeken.

Het stressmannetje en de campagnes werden bedacht door het creatieve bureau Famous.