Terug naar school: 1 maand gratis bus en tram voor wie start in het 1e middelbaar

61 000 probeerabonnementen laten kinderen kennismaken met bus en tram

Meer dan 61 000 kinderen die binnenkort voor het eerst naar het middelbaar gaan, krijgen deze week een gratis maandabonnement van De Lijn thuisgestuurd. Zo wil de vervoermaatschappij hen laten kennismaken met een verkeersveilig en duurzaam alternatief voor het traject naar de nieuwe school. Ouders die samen met hun kind de verplaatsing willen verkennen, kunnen een gratis sms-ticket voor een heen- en terugrit aanvragen. Meer informatie: www.delijn.be/probeerabo.

Scholieren verleiden tot bus en tram

De overstap van de lagere naar de middelbare school is een belangrijk scharniermoment voor jongeren en hun ouders. Dit gaat vaak gepaard met een nieuw traject naar de nieuwe school. Om ouders een vervoermiddel voor hun kinderen te helpen kiezen, biedt De Lijn een gratis probeerabonnement aan. Hiermee kunnen de kinderen een maand lang gratis de bus en tram nemen in heel Vlaanderen.

De actie spitst zich toe op 61 000 Vlaamse scholieren die in september starten in het eerste middelbaar én nog geen abonnee zijn voor het nieuwe schooljaar. Zo wordt de eerste kennismaking met tram en bus een pak laagdrempeliger en kunnen scholieren ervaren hoe het werkt. Een verplaatsing met de bus of tram naar school is niet alleen veilig en efficiënt, ze laat ook toe om bijvoorbeeld ondertussen te lezen, muziek te beluisteren of bij te praten met vrienden.

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn:

“Het is belangrijk om jongeren vroeg te laten kennismaken met de mogelijkheden van het openbaar vervoer. Zo zullen ze later gemakkelijk hun weg vinden naar ons aanbod. Uit cijfers van De Lijn blijkt dat 34 procent van de 12- tot 17-jarigen eind 2017 een jongerenabonnement had. Meer dan een op de drie Vlaamse scholieren neemt dus regelmatig de bus of tram. We geloven dat er hier nog groeimarge is en willen daarom een duwtje in de rug geven aan wie ons aanbod nog niet kent. Het gratis maandabonnement voor wie start in het middelbaar onderwijs is daarvoor een goede opstap.”

Gratis abonnement deze week in de brievenbus

De ouders van scholieren die in september starten in het eerste middelbaar, krijgen deze week een brief toegestuurd. Bij deze brief zit een magneetkaart met een gratis maandabonnement voor De Lijn. Het abonnement is geldig zodra het is aangevuld met de naam van de scholier. Een abonnement is een vervoerbewijs op naam en mag niet doorgegeven worden.

Het abonnement is geldig van zaterdag 25 augustus tot en met zondag 30 september 2018. Met het abonnement mag je onbeperkt de bus of tram nemen, ook in het weekend en voor andere verplaatsingen dan naar school. Het gebruik van het abonnement houdt geen verplichtingen in, verlenging tegen betaling is mogelijk. Daarvoor volgt in september een brief.

Ook ouders reizen gratis mee

Voor ouders die samen met hun kind het traject naar de nieuwe school willen verkennen, biedt De Lijn twee gratis sms-tickets aan. Die zijn goed voor een heen- en terugrit met de bus of tram. Aanvragen kan via www.delijn.be/probeerabo.