Terug naar school: 14.513 Vlaamse scholieren vragen gratis probeerabonnement aan

Bijna 1 op 4 van de Vlaamse scholieren in het 1ste middelbaar reist in september gratis met De Lijn

Voor de tweede maal op rij laat De Lijn Vlaamse scholieren die in september in het 1ste middelbaar starten de hele maand kosteloos reizen met bus en tram. Met een gratis Buzzy Pazz probeerabonnement ter waarde van 33 EUR wil De Lijn, op een scharniermoment in de schoolcarrière, de keuze voor een veilig en duurzaam woon-schoolverkeer promoten.

​14.513 scholieren hebben via het online platform ingetekend op dit gratis probeerabonnement. Dat is ruim 22% van de 64.533 scholieren die werden aangeschreven. ​ Zij kunnen van zondag 1 september tot en met maandag 30 september 2019 onbeperkt de bus of tram nemen, ook in het weekend en voor andere verplaatsingen dan naar school.

​Succesvolle tweede editie met meer dan 14.500 aanvragen

Begin juni lanceerde De Lijn een gratis probeerabonnement voor alle scholieren in Vlaanderen die in september starten in het eerste middelbaar. De actie komt er na een succesvolle try-out voor het schooljaar 2018-19. Geïnteresseerden konden het abonnement online aanvragen. Op 18 augustus werd de intekenperiode hiervoor afgesloten. In totaal ontving De Lijn 14.513 aanvragen. 649 daarvan zijn voor kinderen die niet geboren zijn in 2007, maar toch starten in het eerste middelbaar. Zij komen namelijk ook in aanmerking.
​De meeste aanvragers kregen hun abonnement reeds op magneetkaart toegestuurd. De late aanvragers zullen dit uiterlijk op 28 augustus in de bus ontvangen.

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn:

“Het is belangrijk om jongeren vroeg te laten kennismaken met de mogelijkheden van het openbaar vervoer. Zo zullen ze later gemakkelijk hun weg vinden naar ons aanbod. We zijn dan ook blij dat we met onze gratis probeeractie 14.513 scholieren een duwtje in de rug kunnen geven.”

1 op 3 van de Vlaamse scholieren van 12-17 jaar heeft
​De Lijn abonnement

De overstap van de lagere naar de middelbare school is een belangrijk scharniermoment voor jongeren en hun ouders. Dit gaat vaak gepaard met de keuze van een nieuwe school en dus een aangepast traject en vervoermiddel.
​De Lijn stelt effectief een substantiële stijging vast van het aantal jongerenabonnementen ​ bij de overgang naar de middelbare school. Bijna 9% van alle 11-jarige Vlaamse scholieren heeft een jongerenabonnement van De Lijn. ​ Vanaf 12 jaar tekent zich een opmerkelijke stijging af: nagenoeg 31% is houder van een Buzzy Pazz abonnement. Voor de volledige populatie van Vlaamse scholieren van 12-17 jaar loopt dit zelfs verder op tot een aandeel van 34% . Dat betekent dat één op de drie Vlaamse scholieren dus regelmatig de bus of tram neemt.
​Bovendien zijn de reizigers jonger dan 18 jaar goed voor 23% van de verplaatsingen van De Lijn. Op maandbasis maken zij gemiddeld 27,3 verplaatsingen met de bussen of trams van De Lijn.

Over de Buzzy Pazz

De Buzzy Pazz is het jongerenabonnement van De Lijn voor reizigers van 6 tot en met 24 jaar. Een Buzzy Pazz is geldig op alle bussen en trams van De Lijn, op schooldagen, maar ook tijdens het weekend en vakantiedagen. Een maandabonnement kost 33 €, een jaarabonnement 54  € (-12 jaar) en 212 € (12-24 jaar). Meer informatie: www.delijn.be/buzzypazz