Terug naar school: online verkoop abonnementen verdubbeld

Steeds meer abonnees kopen abonnement via rijksregisternummer

Almaar minder abonnees van De Lijn kopen hun abonnement aan een loket. In de grote vakantie daalde de verkoop aan het loket met 21 procent. Daar tegenover staat een verdubbeling van de online verkoop. Een sterk vereenvoudigd online aankoopproces  is hiervan de oorzaak: het rijksregisternummer en enkele muisklikken volstaan. Een elektronische identiteitskaart, kaartlezer en pincode komen er niet meer aan te pas. Wie een abonnement wil, is online het snelst geholpen.

Verkoop abonnementen piekt: 1 per 19 seconden

Momenteel piekt de abonnementenverkoop bij De Lijn. De tweede helft van augustus en de eerste helft van september zijn goed voor bijna een vijfde van de verkochte abonnementen op een heel jaar. Het gaat om meer dan 126 000 abonnementen, of 1 per 19 seconden.

Steeds meer mensen kopen hun abonnement online. Zo is de online verkoop in vergelijking met vorig jaar verdubbeld. Hierdoor is het merkelijk kalmer in de Lijnwinkels. In de grote vakantie is de abonnementenverkoop er met 21 procent gedaald. Wie zijn abonnement online koopt en een MOBIB-kaart heeft, kan het de dag nadien al gebruiken. Wie nog geen MOBIB-kaart heeft, kan reizen met gratis sms-tickets in afwachting van de kaart. Ook 65-plussers kunnen sinds kort online een abonnement kopen via hun rijksregisternummer.

Directeur-generaal Roger Kesteloot:

“Om het makkelijker te maken voor onze klanten en onze medewerkers in de Lijnwinkels, trekken we meer en meer de digitale kaart. Voor een online aankoop volstaat het om je rijksregisternummer in te geven, je leeftijd en de gewenste looptijd van het abonnement. Je moet dus niet meer in de rij gaan staan aan een loket van De Lijn, of een attest afhalen op het gemeentehuis. Automatisch krijg je ook de korting waar je recht op hebt. Abonnees die geen toegang hebben tot een computer of bij wie het online niet lukt, blijven welkom in een Lijnwinkel.”

Mensen met een sociaal abonnement (VT / verhoogde tegemoetkoming en VG / vervoersgarantie)  kunnen via het online formulier (www.delijn.be/contact-abo) hun abonnement aanvragen of naar een Lijnwinkel gaan.

50 stewards in Lijnwinkels

Om de mensen in de Lijnwinkels te helpen met de aankoop van hun abonnement, zet De Lijn vijftig stewards in ter ondersteuning van de vaste medewerkers. Ze tonen klanten met een laptop en betaalterminal hoe ze hun abonnement online kunnen aankopen. Zo kunnen ze dat de volgende keer zelf en winnen ze tijd.

Antwerpen heeft drukste Lijnwinkel

De drukste Lijnwinkel van Vlaanderen is die in het Centraal Station in Antwerpen. Die is goed voor ruim een op de vijf abonnementen die aan een loket worden gekocht. De Lijnwinkels aan Brussel Noord en het station van Leuven komen op de tweede en derde plaats. De Lijn heeft 26 eigen verkooppunten.

De top 5:

1. Antwerpen Centraal station