Ticket De Lijn niet duurder in de spits

De Lijn bestempelt alle uitspraken over duurdere tickets  in de spits als ongegrond. Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg schrijven in de krant van woensdag dat dit over een of twee jaar het geval zal zijn. De vervoermaatschappij benadrukt dat gedifferentieerde tarieven een denkpiste zijn die nog niet is onderzocht. Bijgevolg zijn hierover ook geen beslissingen genomen.

Met gedifferentieerde tarieven wordt bedoeld dat op openbaar vervoer andere tarieven kunnen gelden afhankelijk van criteria als het comfort (snelheid, zitplaats, … ), het tijdstip (dag, nacht, spits, dal) en de gemiddeld afgelegde afstand.

Tom Van de Vreken Woordvoerder VVM De Lijn, De Lijn

Mediagalerij: klik hier voor rechtenvrije foto's en afbeeldingen

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor het openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Voor haar werking krijgt de vervoermaatschappij een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. Het Vlaams gewest heeft 81,6 procent van de aandelen van De Lijn, de overige aandeelhouders zijn lokale overheden. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1000 lijnen en 36000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar bijna 11 miljoen ritten. Samen met privé-exploitanten die rijden in opdracht van De Lijn worden ongeveer 4100 voertuigen ingezet: 399 trams en 3700 bussen. De privé-exploitanten nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met goed 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken ook nog eens meer dan 2000 mensen.