Tramlijn 7 herneemt gebruikelijke traject vanaf morgen

ANTWERPEN – Tramlijn 7 kan vanaf morgen, donderdag 15 juni, weer zijn vertrouwde traject rijden. De problematische verkeerslichtenregeling, die tengevolge de werken op het kruispunt N1/Grotesteenweg problematisch was geworden en aanpassing vereiste, kon worden bijgesteld zodat de trams vanaf morgen weer de benodigde tijd krijgen om het kruispunt te dwarsen. Vanaf morgen rijdt tramlijn 7 dus opnieuw, net zoals lijn 15, het gebruikelijke traject via de N1.

Op de N1/Grotesteenweg ter hoogte van de Singel vinden sinds enkele maanden grootschalige vernieuwingswerken plaats van AWV. De Lijn op haar beurt zal er de tramsporen vernieuwen. Door de start van een nieuwe fase in deze werken dienden de trams van lijnen 7 en 15 sinds begin juni beurtelings over één spoor te rijden, in beide richtingen.

De installatie die dit rijden over één spoor regelt, liet zich evenwel niet makkelijk combineren met de ingewikkelde verkeerslichtenregeling op het drukke kruispunt. Dit kruispunt met zijn vele verkeersstromen van voetgangers, auto’s, bussen, trams en fietsers behoort tot de drukste en ingewikkeldste van Antwerpen. Aanpassingen aan het verkeerslichtensysteem zijn dan ook geen evidentie. Aanvankelijk was er veel te weinig tijd om de trams het kruispunt te laten oversteken, wat algauw leidde tot aanzienlijke vertragingen voor de reizigers.

Om deze hinder zoveel mogelijk te beperken, de stabiliteit van de tramdienstverlening van/naar Mortsel te verzekeren, én de veiligheid op het drukke kruispunt niet te belemmeren, werd beslist om lijn 7 vanaf 8 juni tijdelijk niet meer over het kruispunt te sturen. Sindsdien reed lijn 7 een tijdelijke omleiding vanaf Harmonie via lijn 6 naar Olympiade. Tram 15 behield wel zijn normale reisweg. Alle haltes bleven dus bediend. Door deze tijdelijke ingreep werd de vertraging beheersbaar, en werd vlotter reizen weer mogelijk.

Dankzij een uitstekende samenwerking wisten AWV, De Lijn, de Stad Antwerpen en de betrokken aannemers gisterenavond een oplossing uit te werken voor de software die de gecompliceerde verkeerslichtensituatie regelt. Enkele geslaagde testritten wezen vandaag uit dat de verkeerslichtenregeling nu veel beter zijn afgestemd. ​

Vanaf morgen zal tramlijn 7 dus opnieuw zijn gebruikelijke route via de N1 rijden tussen Mortsel en het MAS. Zowel tramlijn 7 als tramlijn 15 zullen opnieuw via de N1 rijden. Het traject tussen Mortsel en Harmonie wordt vanaf morgen weer door beide tramlijnen bediend. Reizigers dienen er wel rekening mee te houden dat beide tramlijnen tot eind augustus beurtelings over één spoor blijven rijden op de N1 ter hoogte van de werf.

Aankomende werken

Verder worden er vanaf 16 juni tot en met 31 augustus 2023 door de stad werken uitgevoerd in de Sint-Katelijnevest/Minderbroedersrui op het traject van tramlijn 7. De tram kan daardoor niet naar zijn normale eindhalte op het Eilandje rijden. De Groenplaats wordt dan tijdelijk eindhalte in plaats van het Eilandje.

In het weekend van 8-9 juli tot en met dinsdag 11 juli wordt op het kruispunt N1/Grotesteenweg met de Singel een tramonderbreking voorzien. Dit is noodzakelijk om de sporen te kunnen vernieuwen. De Lijn voorziet hierover binnenkort uitgebreide communicatie.