Tramrailwerken Kortrijksepoortstraat/Nederkouter in Gent - omleiding tramlijn 1 tijdens paasvakantie

Tijdens de paasvakantie voert De Lijn werken uit aan de tramsporen in de Kortrijksepoortstraat en Nederkouter in Gent. Een deel van de straat wordt opgebroken. Tramlijn 1 zal gedurende de werken een omleiding rijden via het Rabot.

In de Kortrijksepoortstraat en Nederkouter, het gedeelte tussen de Jeruzalemstraat en Verdedigingstraat, zijn de sporen en de weg plaatselijk in erg slechte staat. In november 2021 voerde De Lijn al noodherstellingswerken uit, in afwachting van een grondige aanpak tijdens de paasvakantie. Deze grondige vernieuwingswerken starten op 4 april. De straat moet hiervoor gedeeltelijk worden opgebroken. Er wordt gewerkt in vier zones. De werken bestaan uit het vervangen van zowel toplaag, asfalt, fundering, dwarsliggers als sporen. De werken worden afgestemd op de specifieke noden van iedere zone. Nadien wordt de rijbaan geherasfalteerd.

10 dagen
Om de hinder voor zowel omwonenden, handelaars, scholen als reizigers zo beperkt mogelijk te houden, werkt de aannemer enkel op weekdagen (4 t.e.m. 8 april en 11 t.e.m. 15 april) tijdens de paasvakantie van 6u ’s morgens tot 22u ’s avonds. De aannemer voorziet bovendien in extra personeel. De combinatie van extra handen en ruime werktijden moet het mogelijk maken om de ingrijpende werken in 10 dagen klaar te hebben. In die periode is er uitsluitend plaatselijk verkeer mogelijk, al wordt dat sterk ontraden. Leveringen aan lokale handelaars blijven mogelijk. In- en uitrijden van garageboxen zal gedurende de hele werkperiode, ook in het weekend, niet mogelijk zijn.

Omleiding tram en bussen
Tramlijn1, buslijn 6 en de nachtbus rijden tijdens de paasvakantie een andere route. Tramlijn 1 volgt tussen Gent-St.-Pieters en het Rabot het traject van tram 4. Voor de tram geldt deze omleidng enkel op weekdagen. Tijdens het weekend van 9 en 10 april rijdt de tram wél door de Kortrijksepoortstraat en de  Nederkouter. Bijkomende info is weldra beschikbaar op delijn.be/gent.

2023 start integrale heraanleg
Omdat deze werken een grote impact hebben op de buurt, waar ook een 100-tal handelaars actief zijn, organiseerde De Lijn in oktober en januari twee infosessies om bewoners en handelaars zo goed mogelijk te informeren over de werken en de impact. Het is de bedoeling dat er later opnieuw een infosessie wordt gehouden in functie van de integrale heraanleg van de Kortrijksepoortstraat. Deze integrale heraanleg is een gezamenlijk project van de Stad Gent, Farys en De Lijn. Volgens de huidige planning wordt midden 2023 gestart met de nutswerken. Vanaf midden 2024 starten dan de tram- en wegenwerken.