Tramspoorvernieuwing Groenendaallaan start maandag

​De tramsporen op het kruispunt van de Groenendaallaan met de Gildestraat en de Ingenieur Menneslaan worden vernieuwd. De werken starten op maandag 5 september en duren normaal gezien tot het einde van de maand.

​De Lijn voert het hele jaar door standaard onderhoud uit aan de traminfrastructuur op het tramnet. Conform de planning is het nu tijd voor de voorziene vernieuwing van de tramrails op het kruispunt Groenendaallaan/Gildestraat/Ingenieur Menneslaan. Deze vervanging is nodig om de traminfra in goede staat te houden, de levensduur van het tracé te verlengen, en zodoende de veiligheid van de reizigers en weggebruikers te verzekeren. Behalve het vervangen van de tramrails wordt ook de wegenis naast de tramsporen opnieuw aangelegd.

De werken gaan van start op maandag 5 september en duren tot minstens eind september. De timing is altijd onder voorbehoud, bijvoorbeeld omwille van tegenvallende weersomstandigheden. ​ Er zal overdag worden gewerkt tussen 7u en 19u. Bepaalde werken, zoals het vervangen van de sporen, kunnen enkel worden uitgevoerd als er geen tramexploitatie is. Daardoor zal er onvermijdelijk ook geregeld ’s nachts moeten worden gewerkt. Dat kan enige geluidshinder met zich meebrengen. De Lijn doet er alleszins alles aan om de hinder tot een minimum te beperken.

Het gemotoriseerd verkeer kan het kruispunt niet oversteken gedurende de werken. Er worden omleidingen voorzien. Voetgangers en fietsers kunnen de dwarsende oversteekplaatsen evenmin gebruiken. Ook voor hen wordt een omleiding voorzien. De bussen en trams kunnen door, maar ondervinden mogelijk lokaal enige vertragingshinder.

Ook de komende tijd wordt er volop verder geïnvesteerd in het Antwerpse tramnetwerk. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Voor 2022 voorzien we 21,5 miljoen euro voor tramspoorvernieuwingen in Antwerpen. In 2023 zal het budget voor tramspoorvernieuwingen in Gent en Antwerpen verder groeien naar 45 miljoen euro. Met deze investeringen willen we een historisch probleem oplossen. Investeringen in combinatie met een performant assetmanagement moet ervoor zorgen dat de volgende jaren effectieve verbeteringen zichtbaar worden op het terrein. Dit met de nodige aandacht voor de actieve weggebruiker.”

Meer informatie:
Een overzicht van de werken en omleidingen vind je op https://www.delijn.be/nl/nieuws/antwerpen-werken-groenendaallaan/
Raadpleeg de dienstregeling via de routeplanner op delijn.be of in onze app.