UPDATE - Busverkeer in Vlaamse Rand zwaar verstoord door plotse vakbondsactie

update 17 uur

Het busverkeer in de Vlaamse Rand  is momenteel sterk verstoord door een spontane vakbondsactie in de stelplaatsen van Leerbeek, Meerbeke, Dilbeek, Asse, Grimbergen en Het Rad. Een groot deel van de chauffeurs rijdt niet uit, waardoor er flinke hinder is op de meeste lijnen in de regio. De chauffeurs willen met de actie uiting geven aan een algemene ontevredenheid.

De directie van De Lijn nodigde de vakbonden deze namiddag uit voor een overleg, maar de vakbonden konden hier niet op ingaan. Het overleg kan daardoor pas doorgaan op woensdagnamiddag.

Bijgevolg zal de staking ook woensdag doorlopen. De Lijn betreurt dit ten zeerste omdat de reiziger hier de dupe van is.

Busgebruikers kunnen op www.delijn.be terecht voor verdere informatie.

Hieronder een overzicht van de verwachte hinder op woensdag in de regio Leerbeek - Meerbeek - Dilbeek - Asse - Grimbergen:

• De grootste hinder wordt verwacht op de lijnen 116, 117, 126, 127, 129, 136, 144, 160, 171 en 625.
  • Op de volgende lijnen vallen waarschijnlijk meerdere ritten weg: 118, 128, 137, 141, 142, 153, 154, 155, 161, 162, 170, 230, 231, 232, 240, 241, 242, 243, 250, 251, 260, 261, 460, 471, 518, 532, 533, 534, 536, 538, 543, 621 en 820.
  • Op de lijnen 163, 164, 165, 212, 213, 214, 355 en  810 is er dan weer nauwelijks of geen hinder. Deze lijnen worden volledig door exploitanten uitgevoerd en worden normaal gereden.

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1 000 lijnen en 36 000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar circa 11 miljoen ritten. De eigen vloot telt 2250 bussen en 400 trams. De privéfirma's die rijden in opdracht van De Lijn hebben zelf ook bussen. Zij nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met ruim 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken nog eens meer dan 2000 mensen.