Vanaf morgen aanpassing tramlijn 7 door werken

ANTWERPEN - Door de start van een nieuwe fase in de werken op de N1/Grotesteenweg dienen de trams van lijnen 7 en 15 sinds kort beurtelings over één spoor te rijden, in beide richtingen. Dat zorgt onverwachts voor een problematische verkeerssituatie die aanzienlijke vertragingen met zich meebrengt voor de tramreizigers op deze lijnen. Om de verplaatsingen vanuit Mortsel zo vlot mogelijk te houden, wordt vanaf donderdag 8 juni lijn 7 tijdelijk een stukje afgeleid waardoor gedurende enkele dagen geen bediening door tramlijn 7 kan worden voorzien tussen Harmonie en Mortsel.

N1/GROTESTEENWEG

Op de N1/Grotesteenweg ter hoogte van de Singel vinden sinds enige tijd grootschalige vernieuwingswerken plaats van AWV. De Lijn maakt van de gelegenheid gebruik om de tramsporen te vernieuwen. Sinds dit weekend moeten de trams van lijnen 7 en 15 uit beide richtingen er beurtelings over één spoor. De installatie die dit rijden over één spoor regelt, blijkt evenwel een zeer lastige combinatie met de ingewikkelde verkeerslichtenregeling op het drukke kruispunt met zijn vele verkeersstromen van voetgangers, auto’s, bussen, trams en fietsers. Daardoor hebben de trams amper de tijd om het kruispunt over te steken, wat ​ de voorbije dagen meermaals tot flinke vertragingen voor de reizigers leidde. Om deze hinder zoveel mogelijk te beperken, de stabiliteit van de tramdienstverlening van/naar Mortsel te verzekeren én de veiligheid op het drukke kruispunt niet te hypothekeren, zal er vanaf morgen/donderdag 8 juni tijdelijk niet meer door lijn 7 over het kruispunt worden gereden.

Lijn 7 zal vanaf morgen vanaf het MAS tot aan de Harmonie zijn normale reisweg volgen, maar zal dan afbuigen over het traject van lijn 6 naar Olympiade. Lijn 7 krijgt dus tijdelijk Olympiade als eindhalte. De reizigers van tram 7 op het traject tussen Harmonie en Mortsel Gemeenteplein kunnen gebruik maken van tram 15, die wel zijn normale reisweg behoudt. Aan Harmonie kunnen reizigers van tram 7 overstappen op lijn 15 of omgekeerd. Alle haltes blijven dus bediend.

​Door deze tijdelijke ingreep zal de vertraging van de dienstverlening aanzienlijk beter beheersbaar worden, en zullen de reizigers weer vlotter kunnen reizen. AWV, De Lijn, de Stad Antwerpen en de betrokken aannemers werken momenteel volop aan een snelle oplossing. Normaal gezien zou over een aantal dagen tramlijn 7 de gebruikelijke dienstverlening moeten kunnen hernemen. De trams dienen alleszins tot eind augustus beurtelings over het spoor te blijven rijden op de N1.

GROENPLAATS ​

Vanaf 16 juni tot en met 31 augustus 2023 worden er door de stad werken uitgevoerd in de Sint-Katelijnevest/Minderbroedersrui op het traject van tramlijn 7. De tram kan daardoor niet naar zijn normale eindhalte op het Eilandje rijden. Daardoor wordt tijdelijk de Groenplaats eindhalte in plaats van het Eilandje.

Niet-bediende haltes: MAS, Brouwersvliet, Sint-Paulusplaats, Klapdorp, Keizerstraat, Meirbrug (in Sint-Katelijnevest)

Vervanghaltes: Groenplaats, Meirbrug (op Meirbrug, enkel richting Mortsel)

Alternatieve verbindingen: tussen Mortsel en halte ‘Harmonie’ bedienen tramlijnen 7 en 15 dezelfde haltes. Reizigers met een bestemming op het Eilandje of in de buurt van de Brouwersvliet kunnen gebruik maken van tram 15 tot metrostation Opera en daar overstappen:

• op tram 1 aan halte 'Opera' (bovengronds)
    •  stap af aan halte 'Noorderplaats' (voor het Eilandje)
  • op tram 24 aan halte 'Roosevelt B2'
    • stap af aan halte 'Londen' (voor het Eilandje)
  • op bus 17 aan halte 'Roosevelt Osy'
    • stap af aan halte 'Van Schoonbekeplein' (voor het MAS en omgeving Brouwersvliet)