VDL Roeselare mag 121 bussen bouwen voor De Lijn

+30 procent hybride bussen

De Vlaamse Regering heeft De Lijn groen licht gegeven voor de aankoop van 121 bussen, waaronder 66 hybride bussen. Het contract gaat naar de Vlaamse constructeur VDL uit Roeselare. Met de bestelling werkt De Lijn voort aan de vergroening en vernieuwing van haar vloot. De eerste nieuwe voertuigen worden volgend voorjaar in gebruik genomen. De vervoermaatschappij maakte de investering van 32,6 miljoen euro bekend op de internationale vakbeurs Busworld in Kortrijk, samen met de nieuwe bestelling van 24 Kusttrams.

Verdere vergroening en vernieuwing busvloot

Het contract omvat 66 hybride bussen (type Citea SLE Hybrid) en 55 bussen met een Euro VI-motor. Door deze investering stijgt het aantal hybride bussen van 217 tot 283, een toename met 30 procent. Na levering zal een bus op acht een hybride zijn. De Euro VI-bussen van het type Citea SLE vervangen de laatste 12-meterbussen met een oude Euro II-motor.

‘Goed voor het milieu en de portemonnee’

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts:

‘We hebben het investeringsbudget van De Lijn fors verhoogd om de voertuigenvloot versneld te kunnen vernieuwen. We investeren in moderne, snelle, comfortabele en duurzame voertuigen. Zo sparen we het milieu en op termijn ook onze eigen portemonnee. Omdat VDL uit Roeselare het contract kon binnenhalen, kunnen we met deze investering ook een impuls geven aan Vlaamse constructeur.’

Directeur-generaal Roger Kesteloot wijst op de voordelen voor het milieu:

‘Eerst en vooral zijn deze stille en comfortabele bussen goed nieuws voor  onze reizigers en chauffeurs. Daarnaast wint ook de luchtkwaliteit er veel bij. Omdat ze remenergie recupereren, zijn hybride bussen tot een kwart stiller en zuiniger. Dankzij deze 66 hybride bussen sparen we jaarlijks 356 000 liter diesel uit en komt er 750 ton minder CO2 in de lucht. Deze winst komt bovenop die van de 217 hybride bussen die we al hebben.’

Nieuwe hybride bussen kunnen ook volledig elektrisch rijden

De nieuwe hybride bussen kunnen over een beperkte afstand volledig elektrisch rijden, vrijwel zonder de dieselmotor. Dit is erg gunstig voor het gebruik en aangenaam voor de chauffeur. Zo kunnen de buslijnen vanuit de streek op termijn nagenoeg zonder uitstoot in de steden rondrijden. Elders rijden ze hybride, met een mix van batterijen en een dieselmotor. De bussen kunnen ook volledig elektrisch rijden, mits ze daarvoor aangepast worden en er installaties voor snelladen langs hun trajecten komen.

Geen oude dieselmotoren meer

De provincie Antwerpen krijgt 36 hybride bussen, Oost-Vlaanderen 20 en Vlaams-Brabant 10. Daarnaast kan De Lijn in Vlaams-Brabant met 55 nieuwe Euro VI-bussen de oude Euro II-bussen (van 12 meter) definitief aan de kant zetten.

De hybride bussen zullen in stedelijke omgevingen rijden, de moderne dieselbussen komen in de plaats van de oudste exemplaren op streeklijnen. Dit komt doordat hybride bussen nog niet voldoende rendabel zijn op streeklijnen (met langere trajecten tussen de stops).

Meer dan 90 procent toegankelijk voor rolstoelgebruikers

Na de instroom van deze bussen zullen meer dan negen op tien eigen bussen van De Lijn toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Tegen 2020 is de volledige vloot dat. De toegankelijkheid van de haltes is de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder, dit is de gemeente of het Vlaams gewest. De nieuwe bussen zullen ook zetels in recuperatieleder hebben.

Laatste aankoop dieselbussen

Deze aankoop is normaliter de laatste van klassieke dieselbussen. Vanaf 2019 koopt De Lijn alleen nog bussen met een alternatieve aandrijving, op voorwaarde dat de technologie op punt staat. Het gaat om hybride bussen, bussen op waterstof en op elektriciteit. Het Klimaatfonds van de Vlaamse overheid zorgt voor extra middelen voor de versnelde vergroening.

De Lijn heeft momenteel 217 hybride bussen, dit is de grootste vloot van de Benelux. Daarnaast heeft ze 5 waterstofbussen in Antwerpen en 3 elektrische bussen in Brugge. Tegen eind 2019 komen er 6 elektrische bussen bij in Antwerpen, Gent en Leuven.

Groene bussen per provincie

ANT OVL LIM VLBR WVL