Verbeterde doorstroming op komst voor stadslijn 6

​GENT - Er is verbetering op komst voor de reizigers van buslijn 6 die hinder ondervinden door de verkeerssituatie aan Meulestedebrug en de werken Dampoort en Evergemsesteenweg. Vanaf maandag 6 maart zal stadslijn 6 opnieuw in beide richtingen door de Dampoortwijk rijden via de normale reisweg, die voortaan een eindhalte krijgt aan de Meeuwstraat op Meulestede. Meulestedebrug verdwijnt dus uit het traject. Dit zal de stiptheid van de dienstverlening van lijn 6 aanzienlijk verbeteren. De nieuwe buslijn 9b zal voortaan zorgen voor een snelle verbinding van Wondelgem en Mariakerke met het Sint-Pietersstation. ​ ​ ​

In oktober 2022 diende de reisweg van lijn 6 hoogdringend te worden bijgestuurd. Aanleiding waren werken aan Meulestedebrug en de werfzone Evergemsesteenweg. Dit zorgde voor onhoudbare vertragingssituaties met veel ongemakken voor de reizigers. De Lijn besliste daarop om in te grijpen met een noodscenario, waarbij lijn 6 nog slechts in één richting via Sint-Amandsberg reed.

De noodingreep die in oktober werd ingevoerd, was geen structurele oplossing voor de reizigers. De Lijn werkte in de tussentijd een betere regeling uit voor lijn 6, dit in combinatie met lijn 9. De nieuwe regeling gaat in op maandag 6 maart.

Lijn 6 wordt vanaf maandag 6 maart beperkt tot de halte Meeuwstraat op Meulestede, zodat deze lijn niet meer over Meulestedebrug moet rijden. Hierdoor kan de huidige doorstromings-problematiek aan het kruispunt Meulestedebrug worden vermeden. Vandaag de dag worden bepaalde ritten van lijn 6 ook al beperkt tot de Meeuwstraat. Deze nieuwe regeling lost meteen ook een ander probleem op. Door onverwachte problemen of werken wordt de brug namelijk vaak onvoorzien afgesloten. Door geen openbaar vervoer meer over de brug te sturen, wordt deze onzekere factor uitgeschakeld en daarmee ook de mogelijke hinder voor reizigers.

Om het wegvallende traject van lijn 6 richting Mariakerke op te vangen, zal de reisweg van lijn 9 vanaf de Brugsesteenweg en de Rooigemlaan opgesplitst worden: lijn 9 behoudt het gewone traject naar Mariakerke en de nieuwe lijn 9b rijdt voortaan via de Brugsesteenweg, Groenestraakstraat en Botestraat tot Wondelgem Station. Op die manier blijft de bediening van Kolegem én Mariakerke intact, zij het aan een lagere frequentie. Bovendien wordt een kortere verbinding gemaakt tussen Mariakerke en Gent Sint-Pieters met lijn 9b. Voor lijn 9 zal er een hogere frequentie zijn op schoolvakantiedagen op het gemeenschappelijke traject Rooigemlaan-Gentbrugge.

De haltes in de Kapiteinstraat zullen niet langer worden bediend door de stadslijnen 6 en 9, maar worden wel nog steeds bediend door de streeklijnen 52, 53 en 54. ​

Meer info over de nieuwe frequenties en dienstregeling?
​Zie de routeplanner in de app en op de website, en op https://www.delijn.be/nl/nieuws/gent-aanbodwijziging-lijn-6-9/

Kaartje traject buslijnen 6 + 9 vanaf 6.3.2023 Traject buslijnen 6 + 9 vanaf 6.3.2023.jpg - 334 KB