Verkoop m-tickets verviervoudigd sinds januari

M-ticket nu ook te koop bij nieuwe aanbieder Mobiflow

Veertien maanden na de lancering heeft De Lijn bijna 370 000 m-tickets verkocht. Het m-ticket is een vervoerbewijs via de smartphone, je betaalt met een swipe voor je bus- of tramrit. De vervoermaatschappij is tevreden met de verkoopscijfers, die maand na maand stijgen. Vanaf 1 december kunnen reizigers hun m-ticket ook kopen in de app van Mobiflow, de vijfde aanbieder van het m-ticket. Als alles vlot verloopt, komen er de komende maanden nog vier aanbieders van m-tickets bij.

Verkoop verviervoudigd sinds begin dit jaar

Met de nieuwe aanbieder Mobiflow wil De Lijn het makkelijker maken om een m-ticket te kopen, en dat te combineren met andere vervoermiddelen. Mobiflow is een Gents bedrijf dat in zijn app vervoerbewijzen voor verschillende duurzame vervoermiddelen aanbiedt: de bussen en trams van De Lijn, taxi’s, fietstaxi’s, deelfietsen en een pendeldienst voor woon-werkverkeer.

Steeds meer mensen vinden hun weg naar het m-ticket. Het aantal verkochte tickets stijgt maand na maand. Met 50 000 stuks lag de verkoop in november 4 keer hoger dan in januari. Daarmee zit het m-ticket op schema. Als alles vlot verloopt, stijgt het aantal aanbieders de komende maanden tot acht. Momenteel voeren twee nieuwe aanbieders de laatste technische tests uit, met twee andere lopen gevorderde gesprekken.

‘Goedkoop en geen gedoe met gepast geld’

De digitale voervoerbewijzen (m-ticket en sms-ticket) zijn een goedkoop alternatief voor een biljet bij de chauffeur. Dankzij het m-ticket en het sms-ticket verliezen reizigers en chauffeurs geen tijd door de verkoop, en blijft de hoeveelheid cash zo laag mogelijk. Sms-tickets en m-tickets zijn goed voor twee derde van de losse vervoerbewijzen.

Directeur-generaal Roger Kesteloot:

‘Met het m-ticket bieden we onze gebruikers een snel en goedkoop vervoerbewijs. Je betaalt met een swipe en kunt vervolgens 60 minuten onbeperkt overstappen. Sneller dan een kaartje kopen bij de chauffeur en geen gedoe meer met zoeken naar gepast geld.’

Betalen met een swipe

Om een m-ticket aan te kunnen vragen, moet je eerst de app van een leverancier van m-tickets installeren en je eenmalig registreren. Eenmaal dat gebeurd is, kun je met een smartphone een m-ticket aanvragen. Een m-ticket kost 1,80 euro en is goed voor 60 minuten onbeperkt overstappen. Dat is 1,20 euro goedkoper dan een biljet bij de chauffeur, en 35 cent goedkoper dan een sms-ticket. Een lijst van apps waarmee je een m-ticket kan aanvragen, is te vinden op www.delijn.be/m-ticket

Een vrouwelijke reiziger toont haar m-ticket aan de chauffeur.