Vernieuwing busstation Gent-Zuid start eind juni

De heraanleg van het busstation Gent-Zuid start eind deze maand. De werken zullen verlopen in twee fases: van woensdag 28 juni tot woensdag 12 juli en van donderdag 27 juli tot donderdag 31 augustus. Zowel het busstation als de zogezegde bypass worden volledig heraangelegd. Tussen de tramperrons van Gent Zuid en de Vlaanderenstraat wordt het dubbelspoor geheel vernieuwd. De werken hebben invloed op de busdienstverlening.

Normaal gezien zou de hele vernieuwingsoperatie vorige zomer al worden uitgevoerd. Door een onverwachts probleem met de levering van materialen tengevolge de covid-pandemie moesten de werken toen uiteindelijk worden uitgesteld. Gezien het belang van het busstation Gent-Zuid en de vele reizigers die er tijdens de schoolperiode gebruik van maken, worden dergelijke grootschalige werken het best uitgevoerd in een rustigere periode. De zomervakantie is daarvoor dus ideaal.

Vanaf vrijdag 1 september zal het vernieuwde busstation Gent-Zuid weer volledig ter beschikking zijn, en dan kan ook het overige wegverkeer weer gewoon door.

WERKEN IN FASES

De werken verlopen in twee fases: ​

• Fase 1 : van woensdag 28 juni tot en met woensdag 12 juli

De bypass, zoals de busbaan parallel aan de dubbele rijweg aan het Graaf Van Vlaanderenplein wordt genoemd, wordt heraangelegd. De werken hebben geen impact op het tramverkeer. ​ ​
  • Fase 2 : vanaf donderdag 27 juli tot en met donderdag 31 augustus

Het volledige busstation wordt heraangelegd. Tussen de tramperrons Gent-Zuid en Vlaanderenstraat wordt het dubbelspoor vernieuwd. Hierbij zal de Vlaanderenstraat afgesloten worden voor alle verkeer. Dit zal grote invloed hebben op het verkeer. Enkel op de tramdienstverlening is er geen impact. Alle trams blijven gewoon rijden overdag. De sporen worden ’s nachts vernieuwd.

In deze tweede fase wordt twee keer nachtwerk voorzien voor technische ingrepen die overdag niet kunnen worden uitgevoerd wanneer de tram rijdt. Het betreft de nacht van 2 op 3 augustus, en de nacht van 3 op 4 augustus. Deze nachtwerken starten ten vroegste om 23u30 en eindigen ten laatste om 5u30. We doen al het mogelijke om de hinder zoveel mogelijk te beperken. ​

OMLEIDING

Tijdens fase 1 bevindt de terminus van buslijn 58 zich tijdelijk aan perron 3 in plaats van aan perron 7. Verder zijn er tijdens die fase geen wijzigingen voor het busverkeer. De werken hebben geen impact op het tramverkeer.

Tijdens fase 2 worden twee tijdelijke busperrons voorzien in de Zuidstationstraat en op het Graaf Van Vlaanderenplein. Op het Graaf Van Vlaanderenplein wordt tijdens de werken één baanvak gereserveerd voor de bussen. De werken hebben geen impact op de tramdienstverlening.

• Buslijnen 5, 6 en 8 worden omgeleid ​
  • Alle bussen stadinwaarts halteren aan het tijdelijke perron aan de Zuidstationstraat
  • Alle bussen staduitwaarts halteren aan het tijdelijke perron aan de bypass
  • Buslijn 58 wordt beperkt tot de Keizer Karelstraat (ritten voor 8u en na 19u)
  • De halte van de Shuttle P&R Weba/Decathlon wordt tijdens de werken tijdelijk verplaatst naar de overzijde van het Sint-Annaplein, nabij de Sint-Annakerk.

Het overige gemotoriseerde verkeer aan het Graaf Van Vlaanderenplein wordt over het andere baanvak geleid, wat voor verkeershinder kan zorgen. ​

Er geldt dan een parkeerverbod op het Sint-Annaplein tussen de Keizer Karelstraat en de Brabantdam. Er is geen hinder voor voetgangers. Fietsers dienen een plaatselijke omleiding te volgen.

Opgelet : ​
van 8 tot en met ​ 31 augustus plant de stad Gent werken aan het H. Lippensplein. De Stad Gent zal hierover binnenkort apart communiceren. Dit betekent dat vanaf 8 augustus een andere aangepaste omleiding in voege komt voor auto- en fietsverkeer.

EXTRA INFO

Voor bijkomende info over de dienstregeling kun je terecht in de routeplanner op onze website en in de app. ​ ​