Vier dagen tramonderbreking door werken Belgiëlei en Grotesteenweg/N1

AANPASSINGEN TRAMLIJNEN ​ 2, 4, 6, 7, 15

ANTWERPEN - Zowel in de Belgiëlei als op de Grotesteenweg/N1, kruispunt Singel, zijn grootschalige werken aan de gang. Op beide locaties dienen ook de tramsporen te worden vernieuwd. Om de spoorvernieuwing te kunnen realiseren, is het noodzakelijk dat de trambediening gedurende enkele dagen onderbroken wordt. Beide onderbrekingen vinden gelijktijdig plaats, vanaf zaterdag 8 tot en met dinsdag 11 juli, om de hinder zoveel mogelijk te beperken in tijd. Op de tramlijnen ​ 2, 4, 6, 7 en 15 geldt dan gedurende vier dagen een aangepaste reisweg of onderbreking.

BELGIËLEI

De werken in de Belgiëlei zijn al enige tijd aan de gang. Ze verlopen in fases. Momenteel is de tweede fase in uitvoering. Deze voorziet onder andere in de vernieuwing van ​ de traminfrastructuur in de Belgiëlei, tussen de halte ‘Lange Leemstraat’ en de ingang/uitgang van de premetro. Vanaf zaterdag 8 juli tot en met dinsdag 11 juli worden zowel de sporen als de wissels volledig vernieuwd. Het kruispunt Belgiëlei met de Lange Leemstraat wordt dan volledig afgesloten. Gedurende deze korte periode kunnen er geen trams rijden over het kruispunt. Dat heeft een impact op de reisweg van de tramlijnen 2, 4, 6, 7 en 15. Ook de buslijnen 17 en 19 rijden hierdoor een omleiding.
​ ​

KRUISPUNT GROTESTEENWEG/N1-SINGEL

Op de Grotesteenweg/N1 voert het Agentschap Wegen en Verkeer grootschalige vernieuwingswerken uit. De Lijn maakt van de gelegenheid gebruik om zowel de tramsporen als de wissels te vernieuwen. Om deze werken volledig te kunnen uitvoeren, dient het tramverkeer van de lijnen ​ 7 en 15 enkele dagen onderbroken te worden. Er is voor gekozen om deze werken gelijktijdig uit te voeren met de werken in de Belgiëlei, zodat de impact op de reizigers beperkt kan worden tot één verlengd weekend. AWV sluit het kruispunt af van 7 tot en met 12 juli. De tramonderbreking op de lijnen 7 en 15 start evenwel pas op 8 juli en duurt tot en met 11 juli. De aannemer werkt dag en nacht door. Voor het andere verkeer geldt een omleiding. ​ ​

AANPASSINGEN VOOR 5 TRAMLIJNEN

Tramlijnen 2, 4, 6, 7 en 15 worden door deze werken onderbroken. Een alternatieve dienstregeling wordt voorzien zodat naar/van Antwerpen reizen mogelijk blijft.

De betrokken tramlijnen:

• lijn 2 Hoboken – P+R Merksem

• lijn 4 Hoboken – Groenplaats – Berchem station

• lijn 6 P+R Olympiade – P+R Luchtbal

• lijn 7 Mortsel - Eilandje

• lijn 15 P+R Boechout - Regatta

Gevolgen en alternatieven:

• Tramlijnen 2, 7 en 15 rijden niet tijdens heel het weekend. ​
    Een pendelbus vervangt de tramlijnen 2, 7 en 15.
    De tramlijnen 3, 4 en 6 vangen de niet-bediende trajecten op door een aangepaste reisweg te volgen.
  • Tramlijn 3 zal frequenter rijden tussen Antwerpen en Merksem ter vervanging van de weggevallen tramlijn 2. Tramlijn 3 volgt de gebruikelijke reisweg. ​
  • Tramlijnen 4 en 6 volgen gedurende vier dagen een alternatieve reisweg. ​
    Tramlijn 4 vangt de reisweg op van lijn 6 tussen Harmonie en Olympiade. De tram rijdt dan in beide richtingen via Hoboken Zwaantjes (via Zuid) – Groenplaats - Nationale Bank - Harmonie - Olympiade - Zwaantjes. Door de werken rijdt de tram dus van 8 t.e.m. 11 juli niét naar Berchem Station via Lange Leemstraat. ​
    Tramlijn 6 vangt de reisweg op van lijn 15 op Linkeroever tussen haltes Opera en Regatta. De tram rijdt dan van P+R Luchtbal naar P+R Linkeroever (Regatta), en dus niet meer naar Olympiade. ​
  • Pendelbus 911 F. Rooseveltplaats – P+R Boechout ​
    Deze pendelbus bedient tussen P+R Boechout en de Franklin Rooseveltplaats alle haltes in beide richtingen. De bus rijdt van P+R Boechout naar Franklin Rooseveltplaats via Mortsel Oude God, Gemeenteplein, Berchem Fruithoflaan en Driekoningen naar Antwerpen Harmonie om verder te rijden via Mechelsesteenweg, Rubenslei en Quellinstraat naar Franklin Rooseveltplaats. Richting P+R Boechout rijdt de pendelbus via Quellinstraat, Plantin en Moretuslei naar Mercatorstraat, Poshoflei (Berchem station). Verder rijdt ze via Uibreidingstraat en Grotesteenweg naar Mortsel Gemeenteplein en Oude God om zo weer terug bij P+R Boechout te geraken.

Tramschema 8-11 juli 2023

JPG - 465 Kb