Vlaams Klimaatplan: minister Lydia Peeters zet volgende stap inzake vergroening openbaar vervoer

300 extra elektrische bussen van exploitanten in de volgende 3 jaar zorgen voor 50.000 ton CO2-reductie

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, De Lijn en de Federatie van Belgische Autocar- en Autobusondernemers (FBAA) hebben concrete afspraken gemaakt om de vergroening van de busvloot bij de exploitanten de volgende drie jaar te stimuleren. Deze afspraken werden toegelicht op 2 maart 2022 tijdens een persmoment op de terreinen van Waaslandia, een exploitant van De Lijn, door minister Peeters, Luc Jullet, voorzitter openbaar vervoer van de FBAA, Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn en Bart Kwanten, CEO Groep Waaslandia. Exploitanten kunnen jaarlijks een bedrag van maximum 21.700 euro ontvangen wanneer ze binnen de huidige contracten een dieselbus vervangen door een zero-emissiebus. “Een belangrijke volgende stap in de vergroening van het openbaar vervoer in Vlaanderen”, aldus minister Peeters. “Ook het openbaar vervoer is immers een belangrijke partner in het Vlaams klimaatplan. Meer samenwerking, een ‘en-en-verhaal’ is de sleutel om onze hoge ambitie inzake CO2-reductie te realiseren.”

Vlaams minister Peeters zet al sinds de start van de legislatuur in op de vergroening van het openbaar vervoer in Vlaanderen. Begin 2021 stelde De Lijn een concreet plan voor in het Vlaams Parlement (commissie Mobiliteit en Openbare Werken).  Dit plan steunt op 3 pijlers, waaronder de vergroening van de busvloot bij de exploitanten van De Lijn. Minister Lydia Peeters, De Lijn en de FBAA hebben nu een akkoord bereikt over de financieringssteun voor emissievrije bussen en werken zo samen aan de CO2-reductie en aan gezondere lucht.Een gezond klimaat en gezonde lucht staan hoog op de agenda, ook binnen mijn beleid. Ik ben dan ook blij dat ik samen met de exploitanten en met De Lijn hier een duidelijke bijdrage aan kan leveren.”

Jaarlijks kunnen de exploitanten nu binnen de bestaande contracten een extra financiële tussenkomst van maximum 21.700 euro per jaar per aangekochte zero-emissiebus toegekend krijgen. Deze financiële tussenkomst stimuleert de groene transitie bij de exploitanten bij hun aankoop van elektrische bussen. Als we naar de volgende jaren kijken, ondersteunt minister Peeters de exploitanten in hun geplande vlootvervanging van ongeveer 300 elektrische bussen de komende 3 jaar wat neerkomt een besparing van 50.000 ton CO2.

Vlaams minister Lydia Peeters: “De vergroening van het openbaar vervoer in Vlaanderen is een belangrijke maatregel in onze ambitie voor gezondere lucht en om de klimaatuitdagingen daadwerkelijk aan te pakken. We kijken daarbij niet enkel naar de eigen vloot van De Lijn, maar ook naar de exploitanten. Meer samenwerking, een ‘en-en-verhaal’, is de sleutel om de CO2-reductie te realiseren. Allemaal samen werken aan klimaatuitdagingen, minder CO2 in de lucht, gezondere lucht voor onze kinderen en iedereen: daar tekenen we toch allemaal voor?”

Luc Jullet, voorzitter openbaar vervoer FBAA: ”De aankoop en exploitatie van elektrische bussen is vandaag nog duurder dan het laten rijden van diesel- of hybride bussen.  Daarom verwelkomen wij deze financiële steun door de Vlaamse Regering bij de aankoop van emissievrije bussen graag. Wij staan als federatie 100 % achter de vergroening van de sector en willen ons steentje bijdragen tot het realiseren van de klimaatambities van de Vlaamse Regering. Deze afspraak kan hierin een belangrijke katalysator zijn.”

Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn: “Duurzame mobiliteit speelt een sleutelrol in de strategie van De Lijn. In dit kader werkt De Lijn ook aan de 2 andere pijlers uit het vergroeningsplan voor het openbaar vervoer. Eerst en vooral door in te zetten op de elektrificatie van onze eigen vloot. Die begon met kleinere pilootprojecten met elektrische bussen in Leuven, Antwerpen en Gent. De Lijn keurde eind verleden jaar een raamovereenkomst goed van 350 e-bussen bij leveranciers Van Hool en VDL. De eerste 60 e-bussen worden vanaf eind 2022 geleverd en in 2023 in gebruik genomen. Daarnaast kunnen we op kortere termijn ook werken op de luchtkwaliteit in de stedelijke gebieden door daar extra hybride en e-hybride bussen optimaal emissievrij in te zetten. We kijken er nu ook naar uit om samen met onze exploitanten verder te werken aan de vergroening van onze voertuigen.”

Lydia Peeters, Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Machteld Claerhout - woordvoerder
FBAA (Federatie van Belgische Autocar- en Autobusondernemers) Luc Jullet - voorzitter openbaar vervoer