Werken beïnvloeden tram- en busdienstverlening ​

ANTWERPEN - De werken aan de Stadslus kampen met enige vertraging. Dit heeft gevolgen voor de dienstverlening van de tramlijnen 7 en 4. Binnenkort starten aan het Astridplein eveneens werken. Deze verlopen in diverse fases. Hierdoor zal er hinder zijn voor tramlijn 24 en diverse buslijnen. ​

TRAMLIJN 7

De werken aan de Stadslus hebben vertraging opgelopen. De kruispunten met de Sint-Katelijnevest blijven hierdoor twee weken langer afgesloten voor het tramverkeer dan eerder gepland. Daardoor zal tramlijn 7 eind augustus niet opnieuw van/naar het Eilandje/MAS kunnen rijden. Tramlijn 7 gaat daarom gedurende twee weken, van 1 tot en met 15 september, een alternatief traject rijden via de Groenplaats naar de Bolivarplaats. Vanaf 16 september zal lijn 7 opnieuw de normale reisweg naar het Eilandje/MAS kunnen rijden. ​

TRAMLIJN 4

De vertraging van de werken aan de Stadslus heeft ook gevolgen voor tramlijn 4. Het kruispunt Lange Leemstraat/Belgiëlei is hierdoor niet bereikbaar, waardoor tramlijn 4 tijdelijk de Groenplaats als eindhalte krijgt. De hinder voor tramlijn 4 zal evenwel iets langer duren, doordat de werf Belgiëlei naar een volgende fase overgaat. Hierdoor zal tramlijn 4 van 1 september tot en met 29 oktober niet via de Lange Leemstraat kunnen, en dus tot eind oktober de Groenplaats als eindpunt behouden. Vanaf 30 oktober zal tramlijn 4 terug de normale reisweg volgen.

TRAMLIJN 24 + BUSLIJNEN 23, 410, 415, 416, 417, 418, 427 en 429

De asfaltverharding aan de tramsporen in de Gemeentestraat en het Koningin Astridplein is aan vernieuwing toe. Er zal dag en nacht worden doorgewerkt om de werken zo kort mogelijk te houden. Gedurende de eerste twee fases, van 31 juli tot en met 13 augustus, kan het tramverkeer van lijn 24 de halte Astridplein niet bedienen. Een alternatief is tramlijn 8 die ondergronds hetzelfde traject aflegt. Tramlijn 12 kan gedurende deze fase wel gewoon blijven rijden en kan de halte ‘Centraal Station perron 6’ gewoon bedienen. Ook de ingang van de premetro blijft toegankelijk. De Breydelstraat en het Koningin Astridplein (kant Rooseveltplaats) worden volledig afgesloten voor het verkeer ter hoogte van de kruispunten.

De buslijnen 23, 410, 415, 416, 417, 418, 427 en 429 zullen van 31 juli tot en met 6 augustus eveneens hinder ondervinden door deze werken. Zo kan buslijn 23 het Koningin Astridplein niet bedienen en zal daarom uitzonderlijk op de Rooseveltplaats perron A3 als eindhalte hebben. De buslijnen van en naar Turnhout/Limburg bedienen de haltes ‘Centraal Station perron 1’ en ‘Centraal Station perron 3’ niet. Er worden tijdelijke haltes voorzien ter hoogte van het Radisson BLU Hotel (richting Antwerpen) en in de Carnotstraat ter hoogte van de Koningin Elisabethzaal (richting Turnhout/Limburg). Tevens rijden al deze buslijnen een aangepaste reisweg. ​
Vanaf 7 augustus tot en met 4 september belanden de werken in de laatste fase. Als een gevolg daarvan wordt de reisweg gedurende deze periode opnieuw aangepast. Vanaf 5 september volgen deze buslijnen weer hun normale reisweg.

Meer info? Zie de routeplanner op de website en in de app.